Articole

Înapoi
Activitate

Psihologii școlari din Chișinău și-au aprofundat cunoștințele în domeniul intervenției eficiente în situațiile de violență online

Centrul Internațional „La Strada”, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, a organizat cinci ateliere de instruire la tema „Intervenția specialiștilor din instituțiile de învățământ în situații de violență online”.

 

125 de psihologi școlari din mun. Chișinău au analizat amploarea și complexitatea fenomenului violenței online în Republica Moldova și au discutat despre acțiunile de intervenție a specialiștilor din instituțiile de învățământ în cazuri de abuz online.

„De când a început colaborarea cu Centrul Internațional „La Strada”, de aproximativ 9 ani, am reușit să oferim consultanță și sprijin într-un mod profesionist, „La Strada” oferind expertiza practicienilor care se ciocnesc cu aceste cazuri zi de zi, care studiază, analizează și colaborează cu diferite structuri ale statului și abordează problema violenței online din diferite aspecte”, a menționat Angela PRISĂCARU, Consultantă principală a Direcției Învățământ General a Ministerului Educației și Cercetării.

 

Participanții la seminar au abordat specificul intervenției în situațiile de abuz sexual online. O atenție deosebită a fost acordată planului de intervenție în cazurile de abuz sexual online, în baza studiilor de caz.

„Sfaturile pe care le-am împărtășit cu colegii psihologi au la bază experiența specialiștilor Centrului Internațional ,,La Strada”, care consiliază mai mult de 2.000 de copii anual cu diverse probleme ce vizează comunicarea online. Am luat în calcul și experiența Echipei de Asistență a Copilului - avocatul și psihologul care însoțesc, în cadrul procesului penal, copiii care au trecut printr-o experință de abuz sexual online”, a spus Victoria GRIBINEȚ, psiholog, specialistă în siguranța online la Centrul Internațional „La Strada”.

„Rolul psihologului școlar este, în primul rând, de a identifica situațiile de violență online și de a asigura măsurile de intervenție, comunicând către instituția de învățământ cum să intervină corect. În aceeași ordine de idei, psihologul are rolul de a fi un purtător de cuvânt al copilului și de a reconfigura trăirile copilului pe întelesul tuturor, astfel încât adulții să conștientizeze că este necesar de a aborda situația copilului nu doar la acel moment, dar și până la reabilitarea și integrarea acestuia” a relatat Lilia MAXIMENCO, Șefă interimară a Centrului psiho- socio-pedagogic din cadrul DGETS.

 

În cadrul atelierelor practice, au fost abordate un șir de recomandări pentru a ghida răspunsul psihologilor în cazul identificării unui abuz în mediul virtual, asigurând măsuri centrate pe interesele copilului și nevoile acestuia.

„Am primit o informație detaliată și am lucrat pe partea practică, am studiat și am discutat diverse cazuri, pas cu pas, fapt care este foarte important în activitate, pentru că sunt nuanțe cărora nu le acordăm atenție sau pe care nu le facem corect, la momentul potrivit. Facilitatoarele ne-au oferit informație necesară și sfaturi utile”, a spus Larisa Coraberu, psiholog L.T. „Universul”, participantă la unul dintre cele 5 ateliere organizate.

 

 

 

 

 

 

Situațiile de violență online pot fi raportate la:

– serviciul www.siguronline.md, care oferă informare și consiliere online copiilor și părinților privind orice situație neplăcută pentru copil în mediul online; facilitează accesul la serviciile psihologului și avocatului în cazuri de exploatare sexuală și abuz sexual online asupra copilului;

Telefonul Copilului 116 111, care poate fi apelat 24/24 de ore privind orice formă de încălcare a drepturilor unui copil.

 

Copilul care a fost supus situației de violență va fi implicat într-un proces de durată pentru depășirea situației sau a traumei cauzate de abuz. În acest sens, pot fi apelate servicii alternative:

Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor;

Serviciile de asistență psihopedagogică.

 

Telefoane de încredere