Articole

Înapoi
Activitate

Elevii, despre disciplina dedicată relațiilor armonioase în familie: „La această lecție suntem noi înșine”

Lipsa unor programe educaționale pentru tineri, orientate spre formarea unor familii armonioase şi durabile, în care problemele să fie analizate și soluționate non-violent, a determinat specialiștii și specialistele „La Strada” să elaboreze un curriculum pentru disciplina opţională „Relaţii armonioase în familie”. 

Doar în perioada 2016-2020, cursul a fost predat în mai mult de 40 de licee din toată țara. De la cei peste 20 de profesoare și profesori care au predat „relațiile armonioase”, dar și de la discipolii lor, am aflat că este unul dintre cele mai populare cursuri opționale din școala lor. Și tot de la pedagogi am aflat că ar prefera să le poată vorbi copiilor despre arta comunicării empatice de la vârsta adolescenței timpurii a elevilor. 

Pornind de la aceste recomandări, în anul 2021, Centrul Internațional „La Strada, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, UN Women Moldova, cu sprijinul financiar al Suediei, și-au asumat împreună responsabilitatea pentru extinderea spectrului vârstei la care elevii să poată învăța despre relațiile armonioase în familie, pe înțelesul lor, din resurse și conținuturi adaptate nevoilor și particularităților de vârstă. 

Rezultatele pilotării disciplinei la etapa gimnazială au fost prezentate în cadrul unui eveniment de totalizare la care au participat și cadrele didactice din cele 12 instituții de învățământ din toată țara, în care a fost testat conținutul curriculei pe parcursul anului curent de studii.

O cercetare realizată în cadrul aceluiași proiect arată că peste 90% dintre elevi consideră că disciplina corespunde perfect intereselor și așteptărilor pe care le au ca adolescenți. Cele mai utile subiecte, în opinia elevilor, sunt cele legate de prietenie și relațiile pe care le leagă acum, arta de a comunica în familie și subiectele legate de violența în familie.

Cercetarea a mai arătat că disciplina opțională și-a pus amprenta și pe comunicarea dintre copii și părinți. Atât adolescenții, cât și părinții acestora au remarcat că procesul de comunicare dintre ei s-a îmbunătățit vizibil. Iar majoritatea cadrelor didactice au căzut de acord că „cea mai importantă schimbare este că elevul vine și discută cu părinții”.

De altfel, lecția de relații armonioase studiată pe parcursul a doar două semestre a sporit ponderea adolescenților care înțeleg corect esența egalității de gen. Aceasta este percepută, actualmente, prin prisma egalității în drepturi și obligații ale partenerilor. În grupul celor care au beneficiat de disciplina opțională, percepția dată a sporit cu peste 8% (de la 74,1%, la 82,8%). La această disciplină suntem noi înșine. Putem să ne simțim liber, să discutăm lucruri care ne interesează cu adevărat, este una dintre cele mai relevante atitudini ale tinerilor față de disciplină, constatate în cadrul cercetării care a evaluat schimbarea de percepții și atitudini ale elevilor care au studiat disciplina pe parcursul perioadei de pilotare.Mai multe impresii ale elevilor și profesoarelor implicați în proiect le puteți viziona în acest reportaj video: https://cutt.ly/OH6Omi1.

Elena BOTEZATU, Directoare Executivă a CI „La Strada”:

Experiența de asistență și suport a sute de femei care au trecut prin violență în familie ne-au arătat că violența în familie este un model care poate fi învățat sau transmis de la o generație la alta. Asta ne-a determinat să elaborăm o disciplină opțională pentru tineri și tinere. Disciplina opțională „Relații armonioase în familie” are ca scop principal să ajute tânăra generație să învețe despre relațiile non-violente și comunicarea asertivă. 

Adriana CAZACU, Secretar de Stat, Ministerul Educației și Cercetării:

Disciplina „Relații de familie armonioase” se conține în portofoliul disciplinelor opționale pentru învățământul general, în aria curriculară „Educația socio-umanistică”. Considerăm că în prezent, studierea acestei discipline este foarte importantă, deoarece îi învață pe elevi cum să-și gestioneze corect emoțiile, trăirile. Îi ajută să conștientizeze consecințele violenței în familie, dar și să prevină unele actele de violență și să construiască relații sănătoase cu semenii lor.

Dominika STOJANOSKA, Reprezentantă de țară, UN Women Moldova:

Cu ajutorul disciplinei „Relații Armonioase în Familie”, UN Women alături de Centrul „La Strada” și Ambasada Suediei, susține Guvernul în procesul de promovare a egalității de gen. De asemenea, contribuie la implementarea Convenției de la Istanbul, recent ratificată, și a Strategiei naţionale de prevenire și combatere a violenţei faţă de femei și a violenţei în familie.

Katarina FRIED, Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova:

Școala este un loc excelent unde elevii pot învăța nu doar despre fapte reale, dar unde pot discuta despre abilități necesare în viața de zi cu zi și în ce fel de lume am vrea să trăim. Disciplina opțională „Relații Armonioase în Familie”, elaborată de „La Strada” împreună cu UN Women, este un exemplu foarte bun despre cum școala poate deveni o forță a schimbării. Acest curs le oferă elevilor instrumentele necesare pentru a crea relații și familii sănătoase.

Studierea disciplinei opționale „Relații armonioase în familie” în instituțiile de învățământ din Republica Moldova, la etapa gimnazială, este parte a proiectului Dezvoltarea, pilotarea și integrarea prevenirii timpurii a violenței în bază de gen și a violenței împotriva femeii în programa școlară, implementat de Centrul Internațional „La Strada” în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu susținerea UN Women Moldova și cu sprijinul financiar al Suediei.

 

Telefoane de încredere