0%

Mai mult timp pe net, mai multă atenție la regulile de comunicare: lansăm un nou spot animat pentru adolescenții inteligenți online

În primul trimestru al anului curent, consilierii platformei siguronline.md au înregistrat o dublare a numărului de adresări ale copiilor cu probleme legate de relații, comportamente periculoase sau chiar abuzuri sexuale în mediul online, în raport cu indicatorii din aceeași perioadă a anului trecut.

Dacă în primele trei luni ale lui 2019 au fost raportate 30 de cazuri în care copiii erau supuși diferitor tipuri de riscuri pe internet, în perioada ianuarie-martie curent consilierii au înregistrat 69 de solicitări de ajutor.

În legătură cu creșterea considerabilă a raportărilor de abuzuri online asupra copiilor săvârșite în perioada autoizolării populației și având în vedere creșterea responsabilităților părinților și îngrijitorilor, echipa SigurOnline.md a elaborat un spot animat. Acesta este destinat adolescenților, în mod special. Această categorie de vârstă, între aproximativ 12 și 14 ani, presupune cel mai înalt nivel al riscurilor de șantaj sexual online (sextortion). „Când relațiile online se complică, poți vorbi despre asta cu ai tăi. Dar dacă îți vine greu să te destăinui, poți lăsa oricând un mesaj pe SigurOnline. E de încredere și e confidențial” – acesta este îndemnul de final al eroului spotului animat. Mai multe detalii – în materialul video.

70% din conținutul ce reprezintă un abuz sexual al copiilor sunt produse de minori

O mare provocare pe timpul carantinei rămâne a fi expedierea materialelor foto sau video cu conținut sexual create de copil. Datele internaționale arată că 70% din materialele de abuz sexual al copiilor apărute în spațiul virtual din momentul declarării pandemiei sunt auto-produse. Copiii fac poze și filmulețe intime și le distribuie altor copii, fără a conștientiza pe deplin urmările acestor comportamente. Odată apărute pe rețele, materialele devin motive pentru amenințări, hărțuiri sau șantaj.

Elena BOTEZATU, Directoarea Programului Copii al CI „La Strada Moldova”: „În pofida schimbărilor considerabile în regimul zilnic al copiilor, generate de pandemia COVID-19, e cert că interesele lor pentru comunicare și dorința de a lega noi prietenii pe rețelele de socializare rămân aceleași. Acum chiar mai mult, plictiseala și lipsa posibilității de a se implica și în alte activități pe care le aveau până nu demult le sporesc curiozitatea pentru interacțiunile cu persoane străine, făcându-i mai vulnerabili. Din aceste motive, este atât de important să le reamintim copiilor că există soluții alternative, cineva care îi poate asculta fără a-i critica, anonim și confidențial, și le poate oferi ajutor. Aceasta este intenția care a stat și la baza acestui spot”.

Ce poate face părintele?

Acum, pe umerii părinților sunt foarte multe responsabilități. Pe lângă munca pe care mulți dintre ei o fac de acasă, adulții sunt implicați în asigurarea continuității procesului educațional de la distanță, sunt nevoiți să găsească un echilibru între activitățile online ale copilului și cele offline. Și tot ei sunt acum principala resursă de educație a unor comportamente corespunzătoare în mediul online și ajutor pentru copiii care se confruntă cu dificultăți în comunicarea pe internet. Cu niște sugestii pentru părinți vin specialiștii SigurOnline.md:

  • Revizuiți regulile de utilizare a internetului pentru copii. Perioada pandemiei impune un timp de conexiune online mai îndelungat și, inevitabil, o adaptare a regulilor de până acum.
  • Faceți un plan al activităților zilnice pentru copil, care să îl ajute să își gestioneze eficient cele 24 ore petrecute în casă.
  • Facilitați-i accesul la educația online, printr-o comunicare eficientă cu profesorii despre modalitatea de desfășurare a lecțiilor online. Stabiliți clar rolurile fiecăruia pentru o educație online plăcută, ușoară și calitativă.
  • Rămâneți atenți la orice schimbare din comportamentul copilului în legătură cu modul cum utilizează tehnologiile. Spre exemplu, atunci când copilul devine mai secretos, închide telefonul sau laptopul în momentul în care vă apropiați de ecran, dacă a devenit mai irascibil sau observați unele schimbări în modul cum arată sau se îmbracă în casă. Inițiați o discuție caldă, calmă despre ceea ce i se întâmplă.
  • Acordați mai multă atenție copilului, în special pentru a afla despre interesele lui în mediul online, despre cine îi sunt prietenii, ce obișnuiește să facă pe internet etc.

Cum se poate implica pedagogul?

La rândul lor, pedagogii pot strecura printre informațiile și resursele pe care le furnizează discipolilor în timpul orelor virtuale unele sfaturi utile în dezvoltarea comportamentelor sigure pe internet. Specialiștii SigurOnline.md le recomandă profesorilor:

  • Să mențină comunicarea strânsă și eficientă cu copilul și părintele acestuia despre modul de desfășurare a procesului de învățare și evaluare la distanță (orarul lecțiilor online, regulile de comunicare în timpul orelor, resursele potrivite pentru realizarea temelor pentru acasă etc).
  • Să le reamintească discipolilor regulile de comunicare în siguranță cu alți utilizatori online.
  • Să le ofere elevilor soluții și resurse unde pot cere ajutor dacă li se întâmplă ceva neplăcut în mediul online.
  • Să urmărească activitatea elevilor online, iar dacă observă unele comentarii în adresa acestora, unele fotografii sau video mai intime distribuite pe online, să reacționeze imediat, discutând, întâi de toate cu copilul.

Echipa SigurOnline.md a fost creată în ianuarie 2013 ca parte a Programului Copii al CI „La Strada Moldova”. Activitatea acestei echipe presupune mai multe direcții: informare despre utilizarea în siguranță a internetului de către copii; consiliere individuală în situații de risc de exploatare sexuală a copiilor în mediul online; consultanță și asistență juridică și psihologică pentru copiii victime ale abuzurilor sexuale online; ghidarea specialiștilor privind protecția copiilor care sunt sau au fost abuzați și/sau exploatați sexual în internet.