Un grup de sportivi de performanță s-au alăturat campaniei Denim Day Moldova 2024 în semn de solidaritate cu victimele violenței sexuale
Respectul limitelor personale se antrenează, exact ca în sport. Acesta este mesajul unui grup de bărbați, sportivi de performanță, care s-au alăturat campaniei „Denim Day Moldova 2024”. Îndemnul și convingerea lor este că ambii parteneri trebuie să fie stăpâni pe propriile decizii, trebuie să existe respect și limite care nu sunt încălcate.
„Dacă gesturile sau acțiunile lor ne indică stop atunci aceste gesturi trebuie respectate. Nu continui dacă partenera îți zice NU și nu profiți de faptul dacă partenera este în stare de ebrietate sau în alte situații în care nu poate să-și exprime acordul pentru relație. Libertatea unei persoane se termină exact acolo unde începe libertatea altei persoane”.
Aceste deziderate, incluse într-un spot video, sunt parte a campaniei naționale „Denim Day Moldova 2024” care urmărește creșterea gradului de înțelegere și susținere a bărbaților/băieților a toleranței zero față de violența sexuală și prevenirea acesteia prin educație și sensibilizare.
Astfel, sportivii Artiom Livadari, maestru internațional și vicecampion mondial senior la Muaythai, Serghei Cuznețov, dublu campion național între amatori pe cable wakeboard, Vitalie Gheorghița, maestru în sport, multiplu campion național și internațional la maraton, Dumitru Belinschi, campion național la 100 m craul, precum și campion la triatlon și pentatlon și Andrei Vrabii, multiplu campion național și european la triathlon distanță lungă menționează că sportul te învață disciplina, respectul și mereu îți testează propriile limite, iar atunci când nu observi propriile limite sau nu le simți, consecințele pot fi grave pentru tine sau partenerii de joc.
Scopul acțiunilor de informare este de a solidariza bărbații, tinerii și adolescenții cu victimele violenței sexuale și de a le susține prin promovarea mesajelor de toleranță zero faţă de violența sexuală, precum și implicarea bărbaților și băieților în discuții despre violența sexuală ca fenomen social extrem de grav, cu consecințe de lungă durată pentru victime. De asemenea, se urmărește combaterea tabu-urilor din jurul violenței sexuale, prin abordarea fenomenului fără rușine sau culpabilitate. Video integral, inclusiv cu subtitre în limba rusă le puteți urmări aici : https://bit.ly/3waY5BS
În anul 2023, la Telefonul de Încredere pentru Femei și Fete 0 8008 8008 au fost recepționate 110 apeluri ce vizează 64 cazuri de violență sexuală. Aceste date reprezintă o creștere de 100 % comparativ cu anul 2022. Cele mai multe sesizări au fost privind violul - 25 de cazuri. Ulterior, au fost sesizate 14 cazuri de hărțuire sexuală, iar în 3 cazuri femeile au spus că sunt șantajate cu plasarea imaginilor intime cu scop de răzbunare.Cele mai multe apeluri au fost înregistrate din municipiul Chișinău și doar în 9 cazuri, presupusul făptaș este o persoană necunoscută.
Potrivit unui raport al Inspectoratului General al Poliției (IGP), pe parcursul anului trecut, în Republica Moldova au fost înregistrate 535 de cazuri de infracțiuni legate de viața sexuală – cu 6 mai multe față de anul 2022. Dintre acestea, în 282 de cazuri este vorba de viol, numărul fiind cu aproape 20% mai mare față de anul 2022. Totodată, numărul de cazuri de violență sexuală a scăzut cu 15,7% – de la 287 la 242 de cazuri. Totuși, nu toate cazurile care ajung la poliție ajung examinate în instanță: din 157 dosare de viol trimise procurorilor, în judecată au ajuns doar 73, iar 21 – au fost clasate.
Datele poliției mai arată că minorii cad cel mai des pradă infracțiunilor sexuale. Din totalul de 535 de cazuri consemnate, în 375 dintre ele sunt vizați minori. În alte 73 de cazuri este vorba despre abuzuri sexuale.
Amintim că, mai bine de 30 de ani, în Europa şi în SUA, în ultima zi de miercuri, a lunii aprilie, este marcată „Ziua Blugilor” (Denim Day Campaign), dedicată sensibilizării şi promovării toleranţei zero faţă de violenţa sexuală. Din aprilie 2018, campania de sensibilizare „Denim Day” este marcată și în Republica Moldova, la inițiativa Centrului Internațional „La Strada”. Campania din acest an este implementată cu suportul Ambasadei SUA la Chișinău.