0%

Studiu: Tot mai puțini elevi mai cred că o femeie trebuie să tolereze violenţa pentru a-şi păstra familia

Elevii care au urmat disciplina opţională „Relaţii armonioase în familie” și-au schimbat atitudinea față de violența în cuplu și rolurile partenerilor într-o relație. Adolescenții au fost chestionați în cadrul unui studiu tematic elaborat la comanda Centrului Internațional ”La Strada”, făcut public astăzi, 5 iulie, în cadrul unei conferințe de presă.

Autorii studiului au chestionat elevii înainte și după predarea disciplinei. Potrivit sursei, elevii care au urmat disciplina opțională „Relaţii armonioase în familie” au învățat să identifice semnele manipulării şi ale abuzului într-o relație.

Dacă până la predarea disciplinei o parte din adolescenţi, în alegerea partenerei sau a partenerului, acordau atenţie aspectului fizic, datele cercetării finale relevă că aceştia au devenit mai informaţi referitor la aspectele ce trebuie să le cunoască despre partener și au înţeles că trebuie să vadă lucrurile în ansamblu. Actualmente, ei atrag atenţie nu doar la aspectul fizic al persoanei. La fel, a crescut numărul elevilor care nu mai cred că o femeie trebuie să tolereze violenţa pentru a-şi păstra familia.

Chestionarele elaborate înainte de predarea disciplinei au mai arătat că opt din zece tineri considerau că femeia trebuie să știe a găti și să-i placă să facă curăţenie. La acest capitol cercetarea de la final de an relevă schimbări de percepție privind rolurile în familie. Schimbările sunt mai semnificative la elevii care au audiat disciplina, în comparaţie cu cei care nu au audiat-o. Acum mai mulți elevi cred că este important ca „o bună gospodină” să aibă părere proprie și a scăzut numărul elevilor care puneau accentul pe frumuseţe, pe „iertarea” soţului atunci când îşi jigneşte soţia și pe obligația femeii de a face curăţenie.

La fel, dacă înainte de audierea disciplinei o bună parte dintre elevi credeau că o fată care locuieşte împreună cu un băiat până la căsătorie este de o purtare uşoară, la sfârșitul anului școlar majoritatea elevilor nu mai sunt de acord cu acestă afirmație. Tinerii s-au debarasat și de unele stereotipuri ce țin de viol astfel că tot mai puțini tineri cred că dacă o fată este îmbrăcată sumar, ea este de vină pentru că a provocat violul.

Cercetarea a făcut totalurile după primul an de predare a disciplinei „Relaţii armonioase în familie” în 21 de școli și licee din Republica Moldova. Pentru elaborarea studiului au fost organizate mai multe discuții de tip Focus Grup și au fost chestionați peste 800 de elevi și 288 de părinți.

În acest context, autorii sudiului au recomandat Ministerului Educației ca disciplina „Relaţii armonioase în familie” să devină obligatorie, să dubleze numărului de ore astfel ca disciplina să fie predată pe parcursul a 2 ani. La fel, ministerul de resort ar urma să organizeze discuţii publice, pentru a decide clasele în care ar fi bine de implementat disciplina. Asta pentru că, în opinia unor elevi citați de autorii studiului, disciplina ar trebui să fie predată elevilor începând cu clasa a IX-a, din motiv că „majoritatea adolescenţilor fac greşeli până ajung la liceu. La liceu e târziu deja”.

În prezent, Centrul Internațional ”La Strada” este la etapa de coordonare a activităților cu Ministerul Educației, astfel ca proiectul să poată fi extins și cursul să fie predat elevilor și în anul școlar 2017-2018.