0%

Implementarea Standardelor de siguranță online a elevilor în toate instituțiile de învățământ – argumentată de rezultatele pilotării

Pilotarea Standardelor pentru protecția și siguranța copiilor/elevilor în mediul online în cadrul a șase instituții de învățământ din Republica Moldova s-a finalizat.

Centrul Internațional „La Strada” a organizat, pe 1 iulie, o masă rotundă de prezentare a rezultatelor pilotării, în cadrul căreia s-a discutat despre reușitele procesului de pilotare, despre provocări și s-a venit cu recomandări de revizuire a textului Standardelor, definitivarea și propunerea spre aprobare finală Ministerului Educației și Cercetării.

Prezentă la discuții, Angela PRISĂCARU, Consultant principal în cadrul Direcției învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării, a menționat: „aceste Standarde reprezintă un document fundamental în domeniul siguranței copiilor online, care vine nu să îngreuneze sarcina profesorilor și instituțiilor de învățământ, ci din contra, să integreze siguranța online în politicile și practicile existente. Rezultatele înregistrate în primul an de pilotare în atitudinile elevilor despre siguranța online indică despre cât de necesare sunt acțiunile realizate sistematic, dar și despre cât de important e să existe, la nivel de sistem, această abordare complexă care integrează siguranța online pe dimensiunile: management, curriculum și capacitate instituțională”.   

Elena BOTEZATU, Directoare executivă, CI „La Strada”: „Experiențele acestor șase instituții de învățământ, succesele și lecțiile lor învățate ne vor ajuta la următoarea etapă de îmbunătățire a textului standardelor și de aprobare a lor pentru implementare la nivel național. Ne dorim ca prin implementarea acestor standarde, să transformăm fiecare instituție de învățământ într-o zonă sigură pentru elevi, inclusiv online, astfel încât elevii să se bucure din plin de beneficiile internetului, fără a fi expuși unor eventuale riscuri pentru bunăstarea lor psihoemoțională.”

Menționăm, conform Planului de acțiuni pentru pilotarea Standardelor, aprobat prin Ordinul MEC nr. 872 din 12.07.2021, până la această etapă, timp de un an, au fost desfășurate mai multe activități menite să contribuie la implementarea eficientă a acestora.

În cadrul acestui exercițiu au fost selectate șase instituții de învățământ din Republica Moldova, atât din mediul urban, cât și din mediul rural, cu o diferită capacitate instituțională, pentru a avea unele constatări cât mai obiective despre relevanța, eficiența, eficacitatea acțiunilor de implementare, și a putea ulterior extinde implementarea Standardelor la nivel național.

Instituțiile de învățământ, în cadrul cărora a avut loc pilotarea: Gimnaziul „Ion Creangă” s. Soltănești, r-nul Nisporeni; Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt”, s.Taraclia, r-nul Căușeni; Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, mun. Chișinău; Liceul Teoretic „Ion Vatamanu”, or.Strășeni; Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun”, or. Rezina și Liceul Teoretic s. Doroțcaia, r-nul Dubăsari.

„S-a creat în liceu o viziune comună în rândul tuturor cadrelor didactice asupra siguranței online și acestea promovează și dezvoltă abilități de gândire și navigare a copiilor în mediu online.”, a menționat unul dintre managerii de liceu, prezent la masa rotundă.

Pentru a asigura o evaluare imparțială a rezultatelor pilotării, în perioada august 2021 – aprilie 2022, Centrul de investigații și consultanță „Sociopolis” a realizat evaluarea pre-post pilotare, menită să scoată în evidență rezultatele determinate de implementarea Standardelor în instituțiilor de învățământ selectate.

Studiul a stabilit, că numărul elevilor claselor gimnaziale care,  atunci când se confruntă cu probleme în mediul online, le discută cu cineva, a crescut de la 55,6%, la 60,9%.

Cercetarea finală atestă că a crescut gradul de încredere în părinți (+3,9 p.p.), prietenii din viața reală (+8,7 p.p.), profesori (+6,9 p.p.), psihologul școlar (+5,7 p.p.) pentru a discuta problemele din mediul online.

În context, discuțiile părinților cu elevii se axează pe: să nu vorbească cu persoane necunoscute (+23,0 p.p), să navigheze doar pe site-le pe care le cunosc (+17,4 p.p.) să nu dea date personale (+14,5 p.p.), să nu posteze lucruri fără permisiunea părinților (+9,7%) etc.

Respectiv, autorii studiului recomandă implementarea Standardelor pentru protecția și siguranța copiilor/elevilor în mediul online în toate instituțiile de învățământ din țară.