Centrul Internațional „La Strada” anunță concurs de contractare a unui/unei consultant/e național/e

Data publicării

Centrul Internațional „La Strada” anunță concurs de contractare a unui/unei consultant/e național/e pentru elaborarea unei propuneri de modificare legislativă pentru consolidarea mecanismelor de protecție a copilului care previn interacțiunea cu persoane condamnate anterior pentru infractiuni grave.

1. Locul desfășurării consultanței: Chișinău, Republica Moldova

2. Durata consultanței: 10 august – 31 octombrie 2025

3. Natura consultanței:

Consultantul național, contractat de La Strada, în coordonare cu un alt expert național, contractat de OIM, și cu un consultant internațional, care a elaborat, cu sprijinul OIM, un document de politici privind registrul abuzatorilor sexuali cu propuneri pentru Republica Moldova, va oferi expertiză în elaborarea unui cadru normativ, mai exact a unui instrument legislativ însoțit de nota de fundamentare, prin care o persoană condamnată anterior pentru infracțiuni împotriva copiilor să fie în mod rezonabil împiedicată să interacționeze cu copiii, luând în considerare resursele guvernamentale disponibile.

Echipa de consultanți va colabora cu reprezentanții ministerelor și agențiilor guvernamentale relevante (Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiției, Ministerul Muncii și Protecției Sociale etc.) pentru a identifica viziunile comune ale acestor instituții și așteptările lor privind elaborarea cadrului normativ.

În ansamblu, consultantul va:

  • Identifica tipurile relevante de infracțiuni (de exemplu, pornografia infantilă);
  • Identifica domeniile de activitate/funcțiile care implică interacțiune directă cu copiii;
  • Elabora o propunere de modificare legislativă, însoțită de nota de fundamentare, care să prevadă interzicerea angajării persoanelor condamnate pentru infracțiuni împotriva copiilor;
  • Elabora o propunere pentru crearea sau ajustarea cadrului normativ care reglementează mecanismul de cooperare interinstituțională privind informarea victimelor și/sau a reprezentanților lor legali în cazurile de eliberare din detenție sau arest a persoanelor acuzate sau condamnate pentru abuz și/sau exploatare sexuală a copiilor;
  • Asigura că intervențiile propuse sunt conforme cu Convenția Europeană a Drepturilor Omului, Convenția Consiliului Europei privind combaterea traficului de ființe umane, Convenția Consiliului Europei pentru protecția copiilor împotriva exploatării sexuale și abuzului sexual (Convenția de la Lanzarote), precum și alte convenții internaționale relevante în domeniul drepturilor omului.

4. Contextul și domeniul de aplicare al proiectului:

Proiectul „Consolidarea colaborării dintre organele de drept și actorii naționali și internaționali în ceea ce privește raportarea și eliminarea materialelor privind abuzul sexual asupra copiilor și îmbunătățirea capacităților actorilor specializați din domeniul aplicării legii și urmărire penală în prevenirea și abordarea amenințărilor emergente legate de traficul de persoane (TiP)”, implementat de Centrul Internațional La Strada, urmărește consolidarea cooperării dintre instituțiile naționale și internaționale privind raportarea și eliminarea materialelor privind abuzul sexual asupra copiilor, precum și întărirea capacităților organelor specializate în prevenirea și combaterea traficului de persoane.

În conformitate cu recomandările internaționale și pe baza modelelor adoptate în țările vecine, Republica Moldova a luat în considerare inițial crearea unei baze de date a infractorilor care au comis infracțiuni grave — referindu-se la persoane care au comis infracțiuni precum traficul de persoane în scopul exploatării sexuale, traficul de copii, violul, hărțuirea sexuală, pornografia infantilă, actele sexuale cu minori, corupția sexuală, recrutarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea cerșetoriei sau folosirea serviciilor unei persoane exploatate. Registrul propus urma să fie organizat și gestionat de structurile specializate ale Inspectoratului General al Poliției (IGP) și să fie ținut separat de cazierul judiciar național (e-Cazier).

Totuși, pe baza consultărilor desfășurate în 2024, cu sprijinul OIM, implicând un expert internațional, reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Tehnologia Informației și alți actori guvernamentali, s-a ajuns la concluzia că nu este necesară crearea unui sistem informațional distinct. Instrumentul existent — „Cazierul judiciar detaliat” — oferă deja funcționalitățile necesare pentru accesarea datelor privind persoanele care au comis infracțiuni de abuz și exploatare sexuală. Astfel, crearea unui registru separat ar duce la duplicarea capacităților existente și ar impune poveri administrative și financiare inutile.

Prin urmare, propunerea de a crea o nouă bază de date a fost reconsiderată în lumina acestei evaluări, iar eforturile actuale se concentrează pe optimizarea și promovarea utilizării sistemului existent de cazier judiciar detaliat, pentru a asigura accesul instituțiilor și angajatorilor la informațiile relevante, în special în sectoarele care implică contact cu copiii sau alte grupuri vulnerabile.

Certificatul de Integritate Comportamentală, așa cum a fost inițial prevăzut, avea scopul de a atesta absența înregistrărilor în registrul persoanelor care au comis infracțiuni grave, în special pentru persoanele care solicită locuri de muncă sau voluntariat ce implică contact cu grupuri vulnerabile, cum ar fi copiii, persoanele în vârstă sau persoanele cu dizabilități. Totuși, în urma consultărilor cu experții și având în vedere disponibilitatea Certificatului de Cazier Judiciar Detaliat, abordarea propusă s-a schimbat.

Conform conceptului revizuit, persoanele care intenționează să aplice pentru poziții ce presupun contact regulat cu copiii — indiferent dacă angajatorul activează în sectorul public sau privat — vor fi obligate să prezinte angajatorului Certificatul de Cazier Judiciar Detaliat. Acest certificat reflectă atât istoricul penal, cât și contravențional al persoanei. Pe baza informațiilor conținute în certificat și în conformitate cu cadrul legislativ și normativ aplicabil, angajatorii vor evalua compatibilitatea sau incompatibilitatea candidatului cu postul respectiv.

Această abordare urmărește să asigure siguranța copiilor și protecția altor categorii vulnerabile, fără a fi necesară crearea unui registru nou, prin utilizarea și consolidarea mecanismelor deja existente în cadrul sistemului național de evidență a cazierelor judiciare.

În 2024, cu sprijinul Organizației Internaționale pentru Migrație (OIM), un expert internațional a realizat o serie de interviuri și consultări cu principalii actori guvernamentali — inclusiv Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiției, Ministerul Muncii și Protecției Sociale — precum și cu reprezentanți ai societății civile. Aceste consultări au condus la elaborarea unui document de politici care prezintă diverse abordări și opțiuni privind potențiala creare a unui registru pentru persoanele condamnate pentru infracțiuni grave, în special infracțiuni sexuale împotriva copiilor și altor grupuri vulnerabile.

Ca rezultat al acestor discuții și în urma unei analize tehnice detaliate realizate în comun de expertul OIM și specialiști ai Serviciului Tehnologia Informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, s-a concluzionat că nu există o necesitate practică pentru crearea unui registru informațional separat, având în vedere existența și funcționalitatea Certificatului de Cazier Judiciar Detaliat. Acest instrument existent oferă deja acces la informații relevante privind antecedentele penale și contravenționale ale persoanelor.

În schimb, acțiunea recomandată este modificarea cadrului normativ care reglementează procedurile de angajare, atât în sectorul public, cât și în cel privat, prin introducerea obligativității pentru angajatori de a solicita Certificatul de Cazier Judiciar Detaliat de la candidații pentru posturi care implică contact cu copiii, indiferent de domeniul de activitate. Pe baza datelor conținute în certificat și conform prevederilor legale aplicabile, angajatorii vor stabili dacă candidatul este potrivit sau nu este potrivit pentru poziția respectivă.

Această abordare asigură o eficiență sporită și evită dublarea sistemelor, în timp ce întărește protecția copiilor și a altor categorii vulnerabile prin măsuri preventive îmbunătățite, integrate în structura instituțională și legală existentă.

5. Sarcini, livrabile și termene:

Raport privind consultările publice referitoare la feedback-ul oferit de actorii guvernamentali relevanți și de societatea civilă asupra celui mai potrivit model de registru al persoanelor care au comis infracțiuni grave – până la 30 septembrie 2025.

Proiect final de propunere legislativă pentru instituirea unui mecanism de protecție a copilului, așa cum este detaliat la pct. 3 de mai sus – până la 31 octombrie 2025.

6. Indicatori de performanță pentru evaluarea rezultatelor:

  • Evaluarea performanței va avea la bază următorii indicatori:
  • Finalizarea sarcinilor specificate în Termenii de Referință;
  • Respectarea termenelor stabilite pentru predarea livrabilelor;
  • Calitatea lucrărilor (respectarea standardelor internaționale privind drepturile omului, precizie, caracter complet, acuratețe).

7. Studii, experiență și/sau competențe necesare:

  • Diplomă universitară în Drept, Justiție penală sau alte domenii relevante;
  • Cel puțin 8 ani de experiență practică în domeniul justiției penale și în revizuirea documentelor și protocoalelor normative legale;
  • Cunoștințe solide în drept constituțional și în domeniul drepturilor omului;
  • Fluență în limbile română și engleză;
  • Experiență în revizuirea mecanismelor legale și sociale care implică organele de aplicare a legii, având ca scop prevenirea exploatării sexuale, violenței și hărțuirii.
  • Experiența de colaborare cu organizații internaționale, în special cu agențiile ONU, constituie un avantaj;
  • Abilități excelente de comunicare și coordonare;
  • Responsabilitate ridicată, automotivare, capacitate de autogestionare, eficiență și orientare spre rezultate;
  • Nivel înalt de discreție, integritate, sensibilitate și respect față de diversitate.

8. Deplasări necesare:

Nu sunt necesare deplasări.

9. Competențe:

Valori

  • Incluziune și respect pentru diversitate: respectă și promovează diferențele individuale și culturale; încurajează diversitatea și incluziunea ori de câte ori este posibil.
  • Integritate și transparență: menține standarde etice înalte și acționează în conformitate cu principiile, regulile și standardele de conduită ale organizației.
  • Profesionalism: demonstrează capacitatea de a lucra într-un mod competent, echilibrat și dedicat și aplică o judecată atentă în abordarea provocărilor cotidiene.
  • Competențe de bază – indicatori comportamentali
  • Lucru în echipă: dezvoltă și promovează colaborarea eficientă în cadrul și între echipe pentru atingerea obiectivelor comune și obținerea de rezultate optime.
  • Livrarea rezultatelor: produce și livrează rezultate de calitate într-un mod orientat spre servicii și respectând termenele; este orientat spre acțiune și dedicat realizării rezultatelor convenite.
  • Gestionarea și partajarea cunoștințelor: caută constant să învețe, să împărtășească cunoștințe și să inoveze.
  • Responsabilitate: își asumă responsabilitatea pentru realizarea priorităților organizației și pentru propriile acțiuni și sarcini delegate.
  • Comunicare: încurajează și contribuie la o comunicare clară și deschisă; explică aspecte complexe într-un mod informativ, inspirator și motivant.

Termen limită de aplicare: 5 august 2025

Persoanele interesate pot expedia dosarul (CV-ul și scrisoarea de motivare) la adresa de email: vmaevschi@lastrada.md . Pentru alte detalii: 060222833, Veronica Maevschi, directoare Program Copii. Doar persoanele selectate vor fi contactate pentru interviu.