0%

Statul este responsabil pentru asigurarea accesului victimelor traficului de ființe umane la asistența și protecția necesară

Statul este responsabil  pentru asigurarea accesului victimelor  traficului de ființe umane la asistența și protecția necesară

Ziua Europeană împotriva traficului de ființe umane, marcată anual pe data de 18 octombrie, este un prilej potrivit să ne întrebăm: „Cum își onorează Republica Moldova obligațiile internaționale pentru realizarea drepturilor şi protecției  victimelor traficului de ființe umane, ceea ce constituie o violare a drepturilor omului şi o ofensă adusă demnității şi integrității fiinţei umane?”

Spre regret, asigurarea accesului persoanelor traficate la asistența necesară rămâne o mare provocare pentru sistemul antitrafic din Republica Moldova.

Fără un model viabil de cooperare şi coordonare, realizarea în practică a drepturilor victimelor traficului de fiinţe umane nu este posibilă

Problemele de acces la asistența și sprijinul necesar victimelor traficului de fiinţe umane au fost motivele dezvoltării Programului de creare şi dezvoltare a MNRV - Mecanismului naţional de referire pentru protecţia şi asistenţa victimelor infracţiunilor pe anii 2022-2026, precum şi a Planului de acţiuni pentru anii 2022-2024 privind implementarea acestuia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.182/2022. Astfel, Programul notează că:

  1. cadru de reglementare depășit în domeniul protecției sociale nu ține cont de specificul acordării asistenței victimelor;
  2.  procedura de identificare a victimelor traficului de fiinţe umane în afara procesului penal nu funcționează;
  3. lipsește un algoritm clar pentru aplicarea metodei managementului de caz în asistenţa socială cu victimele infracțiunilor, inclusiv victimele traficului de fiinţe umane:
  4. procesul de prestare a serviciilor urgente rămâne nereglementat;
  5. lipseşte cadru de reglementare pentru acordarea asistenței psihologice victimelor infracțiunilor şi există bariere în calea accesului victimelor la asistența psihologică, medicală și asistența pe termen lung pentru reintegrarea socială;
  6. există multe probleme privind asigurarea accesului la asistența și protecția necesară cetățenilor străini identificați ca victime ale traficului fiinţe umane în Republica Moldova.

Pentru a depăși aceste probleme şi în scopul realizării în practică a drepturilor victimelor, Guvernul a obligat autoritățile competente în domeniu să creeze şi să dezvoltă MNRV - un model de coordonare a cooperării interdepartamentale și intersectoriale pentru protejarea și asistarea victimelor traficului de fiinţe umane și a altor infracțiuni. Acest model este bazat pe bunele practici ale ţărilor dezvoltate şi este obligatoriu pentru statele-membre ale UE.

Implementarea Programului MNRV a început lent în anul 2022 din cauza mai multor factori negativi, dar a înregistrat deja unele rezultate notabile  

Crizele multiple generate de războiul din Ucraina au prezentat provocări pentru implementarea Programului MNRV. Multe acțiuni ale Planului de acţiuni pentru anii 2022-2024 rămân neimplementate. Prin urmare, sunt necesare ajustări la noile circumstanțe pentru a se asigura că Programul MNRV va fi implementat până la sfârșitul anului 2026.

Totodată, în anul 2024, în cadrul reformei sistemului național de asistență socială „RESTART”, în structurile teritoriale de asistență socială la nivel raional au fost introduse noi posturi de specialiști în domeniul violenței în familie și reabilitarea victimelor infracțiunilor, care în același timp, acționează în calitate de coordonatori ai cooperării interdepartamentale în raioane. În martie 2024, deja lucrau 30 de astfel de specialiști. Introducerea unor specialiști dedicați care să lucreze cu victimele infracțiunilor este un pas foarte important și deschide oportunități de îmbunătățire a sprijinului acordat victimelor infracțiunilor la nivel local.

Statutul de țară candidată la UE, pe care Republica Moldova l-a primit în iunie 2022, oferă noi oportunități, dar obligă și implementarea unor standarde mai înalte în domeniul drepturilor omului

Sistemul juridic al UE conține cerințe mai ridicate pentru organizarea asistenței și sprijinirii victimelor traficului de ființe umane decât cele stabilite prin convențiile ONU și ale Consiliului Europei, la care Republica Moldova a aderat anterior. Prin urmare, vor fi necesare eforturi semnificative pentru înregistrarea progreseloe semnificative și durabile în acest domeniu, astfel încât victimele să se poată bucura de toate drepturile lor în practică.

În luna iunie curent,  Parlamentul și Consiliul European au adoptat Directiva (UE) 2024/1712 de modificare a Directivei 2011/36/UE privind prevenirea și combaterea traficului de ființe umane și protecția victimelor acestuia. Acest document a confirmat că „...prevenirea și combaterea traficului de ființe umane, precum și sprijinirea victimelor traficului de ființe umane, indiferent de țara de origine, rămâne o prioritate pentru UE și statele membre...”. Printre altele, această Directivă a stabilit obligația statelor membre UE de a consacra în legislație funcționarea mecanismului naţional de referire pentru identificarea şi acordarea asistenţei victimelor traficului de fiinţe umane și de a numi un coordonator pentru acest mecanism, care va fi și punctul de contact pentru referirea transfrontalieră a victimelor.

În acest context, este important să continuăm eforturile de dezvoltare a MNRV în țara noastră și de a elimina neajunsurile existente în funcționarea acestui mecanism.

CI „La Strada” face apel către autoritățile publice responsabile să-și mobilizeze voința politică și resursele pentru a elaborarea planului pe anii 2025-2026 privind implementarea Programului MNRV, aprobat prin HG nr.182/2022, eliminând întârzierea uriașă în lansarea acestei politici și atingerea tuturor rezultatelor așteptate în dezvoltarea MNRV, ca unul dintre cele mai necesare în domeniul protecției și realizării drepturilor ale victimelor diverselor forme de infracțiuni, inclusiv victimelor traficului de ființe umane.