Articole

Înapoi
Activitate

Fiecare elev din Moldova merită să învețe într-o școală sigură online

CI La Strada Moldova intră într-o fază deosebit de importantă pentru promovarea siguranței copiilor în mediul online la nivel național. Pe 25 iunie a avut loc o primă ședință de discuții cu un grup de specialiști din cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (MECC), instituție de susținerea cărora se bucură principalele noastre inițiative de educare a siguranței online pe parcursul mai multor ani. La ședința de ieri s-a decis ca, în următoarele luni, sub egida MECC, să fie operaționalizată implementarea Modelului Școlii Sigure Online.

Membrii grupului de lucru au agreat asupra necesității unei schimbări sistemice a modului în care este abordată astăzi educația despre siguranța online de către părinți, pedagogi, îngrijitori și întreaga comunitate. Școala ar trebui să fie orientată spre dezvoltarea rezilienței digitale a copilului față de abuzurile din mediul virtual. Elevii trebuie învățați cum să recunoască un eventual risc și să li se dezvolte abilitatea de a face alegeri de sine stătător.

Modelul Școlii Sigure Online presupune ca fiecare școală din Moldova să fie transformată într-un mediu sigur de învățare, unde se ține cont de tendințele și riscurile din mediu online:

-          Copiii sunt echipați cu competențe necesare pentru a face față riscurilor din Internet - pentru a le putea identifica la timp și a stopa situațiile de abuz;

-          Părinții știu cum să ofere suport copiilor în lumea digitală, cum să le vorbească, așa încât să nu îi limiteze în utilizarea tehnologiilor, dar să le dezvolte gândirea critică;

-          Profesorii sunt pregătiți să abordeze subiecte de interes pentru copii despre siguranța online, cum să vorbească despre riscuri și sunt capabili să dezvolte abilități corespunzătoare vârstei copiilor, pentru a face față provocărilor online;

-          Psihologii și profesori știu să identifice semnalele unui abuz online asupra copilului, pot identifica situațiile potențial riscante și sunt capabili să intervină prietenos, ajutând copilul să depășească situația de abuz;

-          Iar instituția de învățământ are o infrastructură securizată; în școală copiii pot naviga online fără a fi expuși riscului de a accesa conținuturi nepotrivite vârstei.

Toate aste obiective urmează să fie integrate în politicile, practicile și procedurile din școală, astfel încât siguranța online să fie element transversal la toate nivelurile, în concordanță cu tendințele de abordare comprehensivă a siguranței online de către instituțiile de învățământ, recomandate de politicile internaționale din domeniu și împărtășite de școlile din țările europene.

Telefoane de încredere