|
||||||
|
||||||
Centrul de Reabilitare şi Reintegrare din Chişinău asistă persoanele adulte, minore şi copii mici. În „Aripa Prietenoasă pentru Minori şi Mame cu Copii” se acordă asistenţă specială pentru victimele traficului de fiinţe umane şi potenţiale victime. Programul de recuperare, reintegrare şi protecţie a victimelor traficului are ca scop apărarea intereselor de bază ale copiilor şi părinţilor lor, precum şi persoanelor expuse riscului de a fi traficate.
În perioada 2003-2005 au fost asistaţi 546 minori, din care 126 victime şi 420 de copii a persoanelor traficate.
ProblemeAsistând cazurile de copii, victime ale traficului, au fost identificate următoarele probleme:
SoluţiiProblemele identificate au servit drept bază pentru îmbunătăţirea lucrului Centrului de Reabilitare, lărgirii gamei de servicii şi asistenţă. În acest context sunt oportune următoarele soluţii: Intervenţia in cazul copiilor, victime ale traficului, presupune atingerea a două obiective:
Echipa multidisciplinară include, de regulă, psihologul, asistentul social, medicul, psihoterapeutul şi juristul. Fiecare caz este analizat la şedinţa echipei de profesionişti cu desemnarea managerului de caz.
În cazurile când copilul are nevoie de asistenţă, ce nu ţine de competenţa Centrului de Reabilitare, managerul de caz face referire la alte servicii existente. În asemenea situaţie este indicată:
Problemele ce ţin de bunăstarea personală - conformitatea condiţiilor reale de viaţă cu exigenţele, preocupările şi idealurile beneficiarului într-un context realist şi rezonabil.
MetodologiiMetoda intervenţiei psiho-sociale utilizează instrumente din arsenalul psihologic şi sociologic pentru a-l ajuta pe beneficiar în plan personal şi în planul funcţionării sociale. 2. Faza studiului psiho-social vizează cunoaşterea acelor elemente din viaţa beneficiarului, care îi sunt necesare asistentului social pentru a-l putea ajuta: situaţia familială, materială şi de trai; activitatea profesională şi pregătirea şcolară; factorii bio-psiho-sociali (sănătate, experienţe trăite, atitudini, aspiraţii, roluri jucate, apartenenţa de grup etc.); elementele semnificative ale istoriei individuale; relaţiile interpersonale fundamentale şi secundare; factorii de presiune şi cauzele lor probabile; experienţe problematice anterioare şi modul lor de soluţionare; resursele şi limitele (constrângerile) beneficiarului; identificarea problemei actuale şi evaluarea ei; experienţe problematice anterioare şi modul lor de soluţionare; resursele şi limitele (constrângerile) beneficiarului; identificarea problemei actuale şi evaluarea preliminară a cauzelor ei. În fiecare dintre aceste cinci faze, se utilizează tehnici de comunicare (interviu) şi de sprijin, care se grupează în trei categorii: tehnici de susţinere şi dezvoltare; tehnici de ghidare şi orientare; tehnici de clarificare.
3. Faza de diagnostic psiho-social sau de evaluare a situaţiei beneficiarului. Diagnosticul psiho-social reprezintă un proces dublu de evaluare: a personalităţii individului şi a mediului său social, a problemei cu care se confruntă copilul şi o proiecţie realistă a mijloacelor de a o rezolva. 4. Faza de elaborare a planului de intervenţie pentru reintegrare – stabilirea obiectivelor, a mijloacelor de realizare şi a etapelor de parcurs. 5. Faza de realizare a planului sau intervenţia psiho-socială propriu–zisă. În lucrul cu copiii s-a arătat a fi eficientă terapia de grup, în special în lucrul cu copiii ce manifestă tendinţe de tăcere şi izolare. Rolul grupului este de a determina să-şi împărtăşească experienţele, sentimentele, temerile şi speranţele. În terapia de grup, pentru prima data, multe dintre victime realizează ca nu sunt singure şi nu sunt responsabile pentru cea ce s-a întâmplat cu ele.
Obiectivele intervenţiei în grup vizează: siguranţa victimei, schimbarea opiniilor în legătură cu propria victimizare, sentimentele de ruşine, responsabilitate, lipsa de speranţă şi izolare; asigurarea informaţiilor în legătură cu agenţiile comunitare şi resursele disponibile din comunitate; împărtăşirea experienţelor şi sentimentelor trăite; explorarea de opţiuni si alternative; încurajarea beneficiarului de a lua decizii. Întâlnirile de grup durează cel puţin 24 de săptămâni şi se adresează în special definirii exploatării sexuale asupra tinerilor, asupra copiilor, incluzând întocmirea planurilor de siguranţă pentru femei/copii, analiza efectelor exploatării sexuale asupra copiilor, socializarea şi natura exploatării sexuale. Programele educaţionale urmăresc cultivarea unor norme, valori, deprinderi, atitudini, cunoştinţe care îi pot facilita copilului adaptarea la realitate şi argumenta capacitatea de rezolvare a problemelor. Modelele educaţionale sunt folosite în special ca parte a programelor corecţionale, cu durata de 6 – 7 luni, şi includ:
RecomandăriMetodele folosite în reabilitarea psiho-socială pot fi destul de variate, însă cea mai efectivă s-a dovedit a fi metoda intervenţiei psiho-sociale. Pe lângă reuşitele menţionate în lucrul cu copiii, victime ale traficului, au fost identificate unele lacune, iar analiza lor ne-a permis să deducem următoarele recomandări:
|
||||||
Materialele date au fost sistematizate şi plasate pe CD cu susţinerea Inter – Church Collaboration Organization (ICCO), Olanda. Opiniile şi informaţiile prezentate nu reflectă neapărat politica şi poziţia ICCO. © Centrul Internaţional pentru Protecţia şi Promovarea Drepturilor Femeii “La Strada”, www.lastrada.md, email: office@lastrada.md |