Daniela POPESCU
preşedintele
Centrului Naţional de
Prevenire
a Abuzului faţă de Copii (CNPAC)
Problemele identificate
Analiza, intervenţia şi monitorizarea cazului de către un
singur specialist deseori nu conduce la soluţionarea lui
eficientă. Problema nefiind identificată, iar situaţia analizată
doar din punctul de vedere al unui singur specialist, deseori
se soldează cu revictimizarea copilului, el rămânând în situaţia
de vulnerabilitate.
Particularităţile investigării cazurilor de abuz sunt determinate
de specificul psihologiei minorilor care au devenit victime
ale abuzului:
- lipsa experienţei de viaţă particulară, percepţie, memorizare
şi interpretare a întîmplărilor prin care a trecut;
- caracter neechilibrat, oscilări de dispoziţie, emotivitate
sporită, predispunere spre imitare;
- maturitate stimulată, insuficienţa autocriticii;
- frica de a fi calificat drept slab.
Soluţii
Sesizarea cazurilor
deseori parvine din
partea persoanelor
fizice (membrii familiei,
vecini), autorităţilor publice
locale, instituţiilor
de învăţământ, instituţiilor
medicale, poliţie,
ONG-uri, precum şi la
solicitarea personală
a copilului a cărui securitate,
stare fizică
şi psihologică sunt
periclitate. La toate
acestea contribuie şi
informarea populaţiei
prin plasarea posterelor,
afişarea bucletelor,
panourilor centrului.
- Crearea unui grup multidisciplinar şi interinstituţional de
experţi/specialişti pentru managementul cazului.
Un asemenea grup ar include:
- reprezentanţi ai serviciilor medical, psiho-social, juridic;
- reprezentanţi ai mai multor instituţii de stat, autorităţi publice
locale, ai organului de tutelă şi curatelă, organelor
de ordine publică şi de drept, ai centrelor de plasament şi
reabilitare.
- Elaborarea planului de intervenţie, monitorizarea cazului. Copiii abuzaţi şi neglijaţi, inclusiv copii-victime ale traficului,
necesită o asistenţă complexă, care poate fi asigurată
prin cooperare şi acţiuni coordonate dintre agenţiile de
protecţie a copiilor (structurile guvernamentale şi non-guvernamentale),
organele de drept etc. Intervenţiile organizaţiilor
specializate sunt necesare şi atunci când este nevoie
de a reduce vulnerabilitatea minorilor în scopul prevenirii
traficului de copii.
Metodologia de lucru
CNPAC a elaborat şi implementează modelul multidisciplinar
de identificare şi intervenţie în cazurile de maltratare şi trafic
de copii. Modelul dat – Serviciul de asistenţă psiho-socială a
copilului şi familiei „AMICUL” – urmăreşte două obiective generale:
- oferirea asistenţei multidisciplinare (psiho-socială, medicală,
juridică), copiilor şi familiilor aflaţi în situaţia de
maltratare, inclusiv victimelor trafi- cului sau celor din
categoria de risc;
- resocializarea şi reintegrarea copiilor aflaţi în situaţii de
risc.
Prin realizarea acestor obiective, Serviciul presupune operarea
la toate cele trei niveluri de prevenire a maltratării şi traficului de copii, abordînd problemele mai multor categorii de
beneficiari: copii şi familii din comunitate (prevenire primară),
copii şi familii în situaţii de risc (prevenire secundară), copii
maltrataţi, victime ale traficului (prevenire terţiară).
Modelul de intervenţie, elaborat de prezentul Serviciu, este modelul lucrului pe caz şi presupune următoarele etape:
1. Recepţionarea semnalării
Etapa include următoarele acţiuni:
- recepţionarea şi înregistrarea cazului;
- anunţarea oficială a organului de tutelă şi curatelă;
- informarea reprezentantului legal al copilului privind serviciile oferite de „AMICUL”.
2. Evaluarea iniţială
La această etapă are loc:
- verificarea situaţiei raportate (întâlnirea cu presupusa victimă,
cu părinţii ei, consultarea bazei de date a organului
de tutelă şi curatelă);
- identificarea statutului copilului;
- deschiderea dosarului.
3. Elaborarea planului de intervenţie multidisciplinară
În cadrul etapei date se va proceda la:
- organizarea şedinţei de evaluare multidisciplinare;
- elaborarea planului individual;
- identificarea partenerilor şi serviciilor competente.
Formula de lucru:
- evaluarea posibilităţilor de a sprijini familia sau eventualitatea
plasării copilului într-un mediu securizant;
- ajustarea planului de intervenţie de scurtă şi de lungă durată;
- distribuirea responsabilităţilor între specialiştii Serviciului
„AMICUL” şi membrii echipei de experţi în ceea ce priveşte
intervenţia la caz;
- stabilirea principiilor şi strategiilor de cooperare între specialiştii
Serviciului „AMICUL” şi membrii echipei de experţi
în faze diferite ale intervenţiei.
4. Intervenţia
Etapa respectivă include:
- implicarea partenerilor şi serviciilor competente;
- programul de resocializare (cluburi pe interese pentru copii,
lucrul la computer, grupuri de reflecţie şi sprijin pentru
copii, Şcoala părinţilor).
5. Evaluarea
Etapă care presupune:
- identificarea schimbărilor în situaţia copilului,
- evaluarea situaţiei psiho-sociale a copilului.
6. Închiderea cazului
Etapă care se reduce la constatarea oficială, făcută de echipa
multidisciplinară.
7. Supervizarea cazului închis
Etapă finală care prevede monitorizarea situaţiei (3 – 12 luni
după închiderea cazului).
Recomandări
- Informarea populaţiei despre serviciile acordate şi competenţele
organizaţiei.
- Crearea unui grup multidisciplinar şi interinstituţional de
specialişti şi implicarea lui în procesul de analiză, intervenţie
şi monitorizare a cazului.
- Identificarea potenţialelor actori necesari în procesul de
intervenţie în caz şi menţinerea relaţiilor de cooperare.
- Supervizarea cazului închis.
Studiu de caz
Prezentarea rezultatelor intervenţiei realizate în baza recomandărilor, oferite
de Echipa multidisciplinară şi interinstituţională de experţi a Centrului
"Amicul" (şedinţa din data de 1.09.2004)
Numărul dosarului |
V-2 |
|
1. Istoricul cazului
Cazul a fost semnalat Centrului „Amicul” de vecinii copilului, care au constatat că minora stă de
una singură în casă, în afara supravegherii vreunui adult.
La momentul identificării cazului a fost sesizată Direcţia Municipală pentru Protecţia Drepturilor
Copilului (DMPDC). După sesizarea DMPDC, asistentul social de la Centrul „Amicul” a realizat evaluarea
psiho-socială a situaţiei în vederea determinării existenţei abuzului/neglijării sau a riscului
de trafic. În baza celor evaluate a fost stabilit faptul că minora (a.n. 1988) provine dintr-o familie
legală. Mama copilului suferă de afecţiuni psihice, care o fac incapabilă de a-şi asuma responsabilităţi
parentale. Tatăl nu locuieşte cu familia, fiind plecat la rude în Ucraina. Minora are handicap
mintal şi este absolventă a şcolii auxiliare. Ea nu beneficiază de indemnizaţii sociale din cauza lipsei
gradului de invaliditate.
O perioadă de timp copilul a stat acasă fără a participa la viaţa socială. În timpul internării mamei
în spitalul de psihiatrie, minora trăia ocazional pe la „prietene” puţin cunoscute. În compania
respectivă minorei i s-a oferit posibilitatea de a munci ilegal peste hotare.
Deoarece, copilul este neglijat educaţional şi prezintă o potenţială victimă a traficului de fiinţe
umane, intervenţia specialiştilor Centrului „Amicul” a cuprins realizarea unui şir de măsuri de protecţie
a minorei.
Cazul dat a fost examinat la şedinţele Echipei multidisciplinare şi interinstituţionale de experţi
ai Centrului „Amicul”. |
2. Recomandările oferite de echipa multidisciplinară
- De evaluat statutul social al tatălui, drepturile locative.
- De stabilit capacitatea parentală a mamei, în caz de incapacitate de a stabili reprezentantul legal
al copilului şi de a institui curatela asupra mamei.
- De perfectat gratis buletinul de identitate al minorei.
- De examinat minora la Departamentul Expertizei Medicale a Vitalităţii pentru stabilirea gradului
de invaliditate.
- De plasat minora la şcoala de meserii pentru instruire profesională.
- De evaluat reţeaua socială a familiei în vederea constituirii unui mediu securizant pentru copil.
|
Recomandările operate |
Acţiunea |
Rezultatul |
Obstacolele |
Au fost evaluate documentele
de identitate ale tatălui
şi cartea de imobil a apartamentului. |
Tatăl este înregistrat oficial cu
mama minorei, fără viză de reşedinţă
la domiciliul familiei. |
Lipsa ordinului de repartiţie,
restabilirea căruia a tergiversat
evaluarea poziţiei locative
a tatălui. |
A fost sesizată prin demers
Pretura de sector pentru a
iniţia procedura de stabilire
a capacităţii parentale a
mamei. |
La decizia pretorului cazul a fost
transmis spre examinare DPDC
de sector. |
Soluţionarea cererii e de lungă
durată. |
A fost perfectat buletinul de
identitate. |
Suma necesară pentru perfectarea
buletinului de identitate a
minorei a fost oferită de CNPAC. |
Nu a fost posibil perfectarea
gratis a buletinului de identitate
din motiv că minora la
moment nu avea statut de
invalid. |
A fost contactat asistentul
social de la spitalul republican
de psihiatrie |
Asistentul social de la spitalul de
psihiatrie a contribuit la stabilirea
vizei de domiciliu a mamei şi
a minorei. |
Operativitatea acţiunii a avut
ca obstacol rezistenţa mamei. |
A fost contactat Oficiul teritorial
de paşapoarte şi vize. |
A fost perfectat buletinul de identitate
al minorei, aplicîndu-se
viza de domiciliu. |
|
Pregătindu-se documentele
pentru stabilirea gradului
de invaliditate, a fost sesizat
Departamentul Expertizei
Medicale a Vitalităţii |
În urma investigării medicale a
fost stabilit gradul de invaliditate
a minorei. |
|
Recomandările nerealizate |
Recomandarea |
Cauza nerealizării |
Instruirea profesională a minorei |
Minora nu se află în Republica Moldova |
|
3. Intervenţiile suplimentare |
Acţiunea |
Rezultatul |
Obstacolele |
A fost contactat Centrul de
asistenţă teritorială medicală. |
Minora a fost examinată şi tratată. |
|
A fost contactată organizaţia
„Armata Salvării” în vederea
acordării de ajutor material. |
Minorei i s-au oferit produse alimentare. |
|
Pînă la stabilirea gradului
de invaliditate a fost sesizată
DMPDC pentru aplicarea
indemnizaţiilor sociale a minorei |
Aplicarea indemnizaţiilor nu este
posibilă. |
Nu sînt prevăzute indemnizaţii
sau alte forme de compensaţii
nominative în cazul în
care nu este stabilit gradul de
invaliditate. |
A fost informată DMPDC
despre plecarea minorei cu
tatăl ei în Ucraina. |
Tatăl şi-a asumat (în scris) răspunderea
pentru întreţinerea
fiicei în Ucraina. |
|
4. Situaţia actuală |
În prezent minora se află cu tatăl în Ucraina, care este plasat în
cîmpul muncii. Domiciliul acestora constituie casa ce a revenit
tatălui ca moştenire după decesul părinţilor. |
5. Recomandările suplimentare |
Sesizarea organelor teritoriale din Ucraina în scopul luării familiei
date la evidenţă. |
|