CUPRINS
 
‹– ABORDAREA MULTIDISCIPLINARĂ A CAZURILOR DE MALTRATARE ŞI TRAFIC DE COPII – PRACTICĂ NECESARĂ ÎN CONTEXTUL RESPECTĂRII DREPTURILOR COPILULUI –›

Daniela POPESCU
preşedintele Centrului Naţional de
Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC)

Problemele identificate

Analiza, intervenţia şi monitorizarea cazului de către un singur specialist deseori nu conduce la soluţionarea lui eficientă. Problema nefiind identificată, iar situaţia analizată doar din punctul de vedere al unui singur specialist, deseori se soldează cu revictimizarea copilului, el rămânând în situaţia de vulnerabilitate.

Particularităţile investigării cazurilor de abuz sunt determinate de specificul psihologiei minorilor care au devenit victime ale abuzului:

  • lipsa experienţei de viaţă particulară, percepţie, memorizare şi interpretare a întîmplărilor prin care a trecut;
  • caracter neechilibrat, oscilări de dispoziţie, emotivitate sporită, predispunere spre imitare;
  • maturitate stimulată, insuficienţa autocriticii;
  • frica de a fi calificat drept slab.

Soluţii

    Sesizarea cazurilor deseori parvine din partea persoanelor fizice (membrii familiei, vecini), autorităţilor publice locale, instituţiilor de învăţământ, instituţiilor medicale, poliţie, ONG-uri, precum şi la solicitarea personală a copilului a cărui securitate, stare fizică şi psihologică sunt periclitate. La toate acestea contribuie şi informarea populaţiei prin plasarea posterelor, afişarea bucletelor, panourilor centrului.
  • Crearea unui grup multidisciplinar şi interinstituţional de experţi/specialişti pentru managementul cazului. Un asemenea grup ar include:
    • reprezentanţi ai serviciilor medical, psiho-social, juridic;
    • reprezentanţi ai mai multor instituţii de stat, autorităţi publice locale, ai organului de tutelă şi curatelă, organelor de ordine publică şi de drept, ai centrelor de plasament şi reabilitare.
  • Elaborarea planului de intervenţie, monitorizarea cazului. Copiii abuzaţi şi neglijaţi, inclusiv copii-victime ale traficului, necesită o asistenţă complexă, care poate fi asigurată prin cooperare şi acţiuni coordonate dintre agenţiile de protecţie a copiilor (structurile guvernamentale şi non-guvernamentale), organele de drept etc. Intervenţiile organizaţiilor specializate sunt necesare şi atunci când este nevoie de a reduce vulnerabilitatea minorilor în scopul prevenirii traficului de copii.

Metodologia de lucru

CNPAC a elaborat şi implementează modelul multidisciplinar de identificare şi intervenţie în cazurile de maltratare şi trafic de copii. Modelul dat – Serviciul de asistenţă psiho-socială a copilului şi familiei „AMICUL” – urmăreşte două obiective generale:

  • oferirea asistenţei multidisciplinare (psiho-socială, medicală, juridică), copiilor şi familiilor aflaţi în situaţia de maltratare, inclusiv victimelor trafi- cului sau celor din categoria de risc;
  • resocializarea şi reintegrarea copiilor aflaţi în situaţii de risc.

Prin realizarea acestor obiective, Serviciul presupune operarea la toate cele trei niveluri de prevenire a maltratării şi traficului de copii, abordînd problemele mai multor categorii de beneficiari: copii şi familii din comunitate (prevenire primară), copii şi familii în situaţii de risc (prevenire secundară), copii maltrataţi, victime ale traficului (prevenire terţiară).

Modelul de intervenţie, elaborat de prezentul Serviciu, este modelul lucrului pe caz şi presupune următoarele etape:

1. Recepţionarea semnalării

Etapa include următoarele acţiuni:

  • recepţionarea şi înregistrarea cazului;
  • anunţarea oficială a organului de tutelă şi curatelă;
  • informarea reprezentantului legal al copilului privind serviciile oferite de „AMICUL”.

2. Evaluarea iniţială

La această etapă are loc:

  • verificarea situaţiei raportate (întâlnirea cu presupusa victimă, cu părinţii ei, consultarea bazei de date a organului de tutelă şi curatelă);
  • identificarea statutului copilului;
  • deschiderea dosarului.

3. Elaborarea planului de intervenţie multidisciplinară

În cadrul etapei date se va proceda la:

  • organizarea şedinţei de evaluare multidisciplinare;
  • elaborarea planului individual;
  • identificarea partenerilor şi serviciilor competente.

Formula de lucru:

  • evaluarea posibilităţilor de a sprijini familia sau eventualitatea plasării copilului într-un mediu securizant;
  • ajustarea planului de intervenţie de scurtă şi de lungă durată;
  • distribuirea responsabilităţilor între specialiştii Serviciului „AMICUL” şi membrii echipei de experţi în ceea ce priveşte intervenţia la caz;
  • stabilirea principiilor şi strategiilor de cooperare între specialiştii Serviciului „AMICUL” şi membrii echipei de experţi în faze diferite ale intervenţiei.

4. Intervenţia

Etapa respectivă include:

  • implicarea partenerilor şi serviciilor competente;
  • programul de resocializare (cluburi pe interese pentru copii, lucrul la computer, grupuri de reflecţie şi sprijin pentru copii, Şcoala părinţilor).

5. Evaluarea

Etapă care presupune:

  • identificarea schimbărilor în situaţia copilului,
  • evaluarea situaţiei psiho-sociale a copilului.

6. Închiderea cazului

Etapă care se reduce la constatarea oficială, făcută de echipa multidisciplinară.

7. Supervizarea cazului închis

Etapă finală care prevede monitorizarea situaţiei (3 – 12 luni după închiderea cazului).

Recomandări

  • Informarea populaţiei despre serviciile acordate şi competenţele organizaţiei.
  • Crearea unui grup multidisciplinar şi interinstituţional de specialişti şi implicarea lui în procesul de analiză, intervenţie şi monitorizare a cazului.
  • Identificarea potenţialelor actori necesari în procesul de intervenţie în caz şi menţinerea relaţiilor de cooperare.
  • Supervizarea cazului închis.

Studiu de caz

Prezentarea rezultatelor intervenţiei realizate în baza recomandărilor, oferite de Echipa multidisciplinară şi interinstituţională de experţi a Centrului "Amicul" (şedinţa din data de 1.09.2004)

Numărul dosarului V-2  

1. Istoricul cazului

Cazul a fost semnalat Centrului „Amicul” de vecinii copilului, care au constatat că minora stă de una singură în casă, în afara supravegherii vreunui adult.

La momentul identificării cazului a fost sesizată Direcţia Municipală pentru Protecţia Drepturilor Copilului (DMPDC). După sesizarea DMPDC, asistentul social de la Centrul „Amicul” a realizat evaluarea psiho-socială a situaţiei în vederea determinării existenţei abuzului/neglijării sau a riscului de trafic. În baza celor evaluate a fost stabilit faptul că minora (a.n. 1988) provine dintr-o familie legală. Mama copilului suferă de afecţiuni psihice, care o fac incapabilă de a-şi asuma responsabilităţi parentale. Tatăl nu locuieşte cu familia, fiind plecat la rude în Ucraina. Minora are handicap mintal şi este absolventă a şcolii auxiliare. Ea nu beneficiază de indemnizaţii sociale din cauza lipsei gradului de invaliditate.

O perioadă de timp copilul a stat acasă fără a participa la viaţa socială. În timpul internării mamei în spitalul de psihiatrie, minora trăia ocazional pe la „prietene” puţin cunoscute. În compania respectivă minorei i s-a oferit posibilitatea de a munci ilegal peste hotare.

Deoarece, copilul este neglijat educaţional şi prezintă o potenţială victimă a traficului de fiinţe umane, intervenţia specialiştilor Centrului „Amicul” a cuprins realizarea unui şir de măsuri de protecţie a minorei.

Cazul dat a fost examinat la şedinţele Echipei multidisciplinare şi interinstituţionale de experţi ai Centrului „Amicul”.

2. Recomandările oferite de echipa multidisciplinară

  • De evaluat statutul social al tatălui, drepturile locative.
  • De stabilit capacitatea parentală a mamei, în caz de incapacitate de a stabili reprezentantul legal al copilului şi de a institui curatela asupra mamei.
  • De perfectat gratis buletinul de identitate al minorei.
  • De examinat minora la Departamentul Expertizei Medicale a Vitalităţii pentru stabilirea gradului de invaliditate.
  • De plasat minora la şcoala de meserii pentru instruire profesională.
  • De evaluat reţeaua socială a familiei în vederea constituirii unui mediu securizant pentru copil.
Recomandările operate
Acţiunea Rezultatul Obstacolele
Au fost evaluate documentele de identitate ale tatălui şi cartea de imobil a apartamentului. Tatăl este înregistrat oficial cu mama minorei, fără viză de reşedinţă la domiciliul familiei. Lipsa ordinului de repartiţie, restabilirea căruia a tergiversat evaluarea poziţiei locative a tatălui.
A fost sesizată prin demers Pretura de sector pentru a iniţia procedura de stabilire a capacităţii parentale a mamei. La decizia pretorului cazul a fost transmis spre examinare DPDC de sector. Soluţionarea cererii e de lungă durată.
A fost perfectat buletinul de identitate. Suma necesară pentru perfectarea buletinului de identitate a minorei a fost oferită de CNPAC. Nu a fost posibil perfectarea gratis a buletinului de identitate din motiv că minora la moment nu avea statut de invalid.
A fost contactat asistentul social de la spitalul republican de psihiatrie Asistentul social de la spitalul de psihiatrie a contribuit la stabilirea vizei de domiciliu a mamei şi a minorei. Operativitatea acţiunii a avut ca obstacol rezistenţa mamei.
A fost contactat Oficiul teritorial de paşapoarte şi vize. A fost perfectat buletinul de identitate al minorei, aplicîndu-se viza de domiciliu.  
Pregătindu-se documentele pentru stabilirea gradului de invaliditate, a fost sesizat Departamentul Expertizei Medicale a Vitalităţii În urma investigării medicale a fost stabilit gradul de invaliditate a minorei.  
Recomandările nerealizate
Recomandarea Cauza nerealizării
Instruirea profesională a minorei Minora nu se află în Republica Moldova
3. Intervenţiile suplimentare
Acţiunea Rezultatul Obstacolele
A fost contactat Centrul de asistenţă teritorială medicală. Minora a fost examinată şi tratată.  
A fost contactată organizaţia „Armata Salvării” în vederea acordării de ajutor material. Minorei i s-au oferit produse alimentare.  
Pînă la stabilirea gradului de invaliditate a fost sesizată DMPDC pentru aplicarea indemnizaţiilor sociale a minorei Aplicarea indemnizaţiilor nu este posibilă. Nu sînt prevăzute indemnizaţii sau alte forme de compensaţii nominative în cazul în care nu este stabilit gradul de invaliditate.
A fost informată DMPDC despre plecarea minorei cu tatăl ei în Ucraina. Tatăl şi-a asumat (în scris) răspunderea pentru întreţinerea fiicei în Ucraina.  
4. Situaţia actuală În prezent minora se află cu tatăl în Ucraina, care este plasat în cîmpul muncii. Domiciliul acestora constituie casa ce a revenit tatălui ca moştenire după decesul părinţilor.
5. Recomandările suplimentare Sesizarea organelor teritoriale din Ucraina în scopul luării familiei date la evidenţă.