|
||||||
|
||||||
Întrucât abordarea psiho-socială a cazurilor de asistenţă a victimelor traficului de fiinţe umane este un factor primordial în procesul de asistenţă şi monitorizare a cazurilor, Centrul Internaţional pentru Protecţia şi Promovarea Drepturilor Femeii “La Strada” elaborează programe de asistenţă şi reabilitare, care permit satisfacerea necesităţilor beneficiarilor în mod individual. Asistenţii sociali – managerii de caz, identifică necesităţile victimelor traficului de fiinţe umane, precum şi a familiilor lor, pentru ca apoi aceste necesităţi să fie acoperite prin sistemul de readresare la organizaţiile competente, prestatoare de servicii specializate. În perioada 2001-2006, de asistenţa post-repatriere din partea Centrului Internaţional “La Strada” au beneficiat peste 250 de femei cu copii.
ProblemeÎn procesul de analiză a necesităţilor femeilor, victime ale traficului de fiinţe umane, au fost identificate problemele cu care se confruntă acestea la diferite etape de reintegrare şi reabilitare, cele mai semnificative fiind:
Asemenea probleme stopează procesul de reintegrare/reabilitare, provocând:
În urma unei interveivări detaliate a beneficiarelor, una dintre cele mai evidente probleme s-a dovedit a fi cea a relaţiilor cu copiii, care a apărut drept rezultat al lipsei mamei, ei fiind lăsaţi în grija altor membri ai familiei/persoane străine. SoluţiiPentru identificarea celei mai eficiente metode de lucru cu acest grup de beneficiari, au fost analizate următoarele variabile:
MetodologiaAnalizând variabilele, care influenţează asupra eficienţei unei intervenţii, precum şi posibilităţile femeilor şi a copiilor de a dedica timp şedinţelor terapeutice, drept modalitate de intervenţie a fost organizată o Tabără de Vară pentru victimele traficului cu fiinţe umane şi copiii lor. Obiectivul de lucru a Taberei de Vară: stimularea procesului de reabilitare şi resocializare/reintegrare a femeilor-victime ale traficului de fiinţe umane cu accent pe relaţiile cu copilul.
În scopul creării unui climat favorabil, precum şi a unei atmosfere de neblamare şi nestigmatizare, Tabăra de Vară a fost organizată la o mănăstire.
Beneficiarele selectate pentru Tabără, au fost originare din diferite regiuni ale republicii, nu se cunoşteau anterior şi erau de vârstă diferită. Aceste diferenţe le-au oferit posibilitate de a comunica mai deschis, precum şi a-şi împărtăşi experienţa în educarea copiilor.
Datorită faptului, că copiii selectaţi aveau vârstă diferită, neomogenitatea grupului a servit drept un bun exemplu de relaţii de succes pentru persoane de diferite vârste, interese, sex. Pentru a obţine rezultate eficiente şi de lungă durată, grupul de beneficiari a fost creat în următoarea componenţă:
O echipă de psihologi, pedagogi şi asistenţi sociali a fost accesibilă 24/24 ore pentru femei şi copii, organizând activităţi comune sau sarcini individuale, monitorizând relaţia între mame şi copii. De asemenea, în scopul facilitării unui dialog şi organizării consilierii spirituale, la dispoziţia beneficiarelor s-au aflat doi preoţi. Femeile şi copiii aveau posibilitate de a se adresa la unul din profesionişti după o consultaţie în orice timp, ceea ce le-a servit drept bun exemplu beneficiarilor de acceptare şi asistenţă necondiţionată.
Pe parcursul Taberei de Vară femeile au discutat următoarele subiecte:
Siguranţa este strâns legată de situaţiile de încredere, iar din motivul că experienţa traumatică implică agresiune şi/sau neglijenţă din partea altor persoane, încrederea devine o problemă. Revenind acasă, femeile încearcă să recapete starea de putere şi să încerce să controleze persoanele cunoscute. Un asemenea control este perceput de alţii ca fiind un indiciu al lipsei de încredere şi încercare de a influenţa deciziile sale. Siguranţa, încrederea şi controlul sunt acele trei stări, care lipsesc în situaţia de trafic. Reîntorcându-se în ţară, femeile întâmpină greutăţi în a se simţi sigure în societate, uneori şi în cercul de prieteni. De asemenea, frica pentru siguranţa copiilor săi
s-a dovedit a fi şi ea o problemă pentru femei. Problemele adiţionale identificate la acest capitol:
Percepţia de sineFemeile retrăiesc sentimentul de vinovăţie în legătură cu experienţa traumatică, ele se simt „folosite” şi „murdare”, ceea ce provoacă şi/sau agravează o stimă de sine joasă şi senzaţia de lipsă de putere, ceea ce compensează cu comportament agresiv. Revenind în ţară, femeile se impun să „lase în urmă” experienţa negativă şi să recupereze timpul pierdut în educaţia copiilor săi. Însă, fiind lipsite de o asistenţă din partea unui psiholog, acestea riscă să-şi perceapă fiicele ca fiind „bune, însă fără viitor...”, iar fiii ca fiind „buni, însă care vor deveni răi, când vor creşte”
Problemele adiţionale identificate la acest capitol:
Relaţiile interpersonale şi comunicarea non-violentăRevenind în ţară, o mare parte dintre femei sunt respinse, împreună cu copiii lor, de rude şi comunitate. O asemenea atitudine nu contribuie la bunăstarea femeilor şi copiilor lor, iar o problemă adiţională cu care se confruntă femeia, este faptul că copilul a fost lăsat sau cu rude, sau cu persoane puţin cunoscute şi educat de acestea. În asemenea situaţii copilul era perceput ca o povară, jucând rolul de „ţap ispăşitor” pentru toate problemele apărute, simţind vina pentru lipsa mamei sale, iar drept rezultat – neiertând-o pentru faptul că l-a lăsat „în voia soartei”. În situaţia de trafic, femeia „învaţă” că orice cuvânt sau mişcare „greşite” (din punct de vedere a abuzatorului) o pot costa viaţă. Ea este învăţată să nu discute şi să nu-şi împărtăşească sentimentele. Revenind acasă şi fiind acceptate de membrii familiei, femeile sunt copleşite de întrebările din partea rudelor; altele sunt întâmpinate în mod „neutru” – deja sunt stigmatizate fără a fi întrebate ce li s-a întâmplat.
Problemele adiţionale identificate la acest capitol:
În procesul de lucru cu copiii au fost abordate următoarele probleme: Cu cât este mai pozitivă autoaprecierea copilului, cu atât mai mare va fi succesul acestuia în rezolvarea situaţiilor cotidiene; autoaprecierea negativă este strâns legată de neîncrederea în sine, senzaţia de lipsă de siguranţă, stări de eşec, anxietate, stări depresive şi comportament brutal.
AutoapreciereaDeoarece primii 4-5 ani ai vieţii copilului sunt influenţaţi de părinţii săi, relaţiile cu care contribuie la dezvoltarea aprecierii de sine, lipsirea de părinte (mamă în special), iar apoi perceperea situaţiei ca fiind una de abandon, provoacă probleme legate nu doar de aprecierea de sine a copilului. Problemele adiţionale identificate la acest capitol:
Separarea şi relaţiile interpersonaleÎn cazul separării, copilul este lipsit de „altul semnificativ”, sau o asemenea persoană începe a fi percepută ca fiind rea, deoarece a lăsat copilul singur, însă de cele mai dese ori, o despărţire traumatică cu mama îi provoacă copilului senzaţia că acesta nu mai este iubit. În primii ani de viaţă, copilul se bazează pe „altul semnificativ” – o persoană, care îl ghidează şi-l îngrijeşte în timpul socializării primare.
“Altul semnificativ” protejează, pedepseşte şi menţionează copilul, contribuind la dezvoltarea relaţiilor interpersonale ale acestuia. Senzaţia de singurătate a copilului şi neputinţa de a schimba situaţia traumatică, frica de a fi „pierdut”, separat de rudele sale, crează obstacole în socializarea ulterioară şi comportamentul copilului. Problemele adiţionale identificate la acest capitol:
Tehnici de lucru folosite:Elemente din următoarele tehnici au fost selectate pentru lucru cu mamele şi copii:
Pe parcursul Taberei au fost folosite următoarele modalităţi de lucru:
RecomandăriMaterialul prezentat poate fi replicat ca o bună practică pentru organizarea activităţilor de reabilitare şi reintegrare, conduse de către psihologi şi asistenţi sociali pentru:
|
||||||
Materialele date au fost sistematizate şi plasate pe CD cu susţinerea Inter – Church Collaboration Organization (ICCO), Olanda. Opiniile şi informaţiile prezentate nu reflectă neapărat politica şi poziţia ICCO. © Centrul Internaţional pentru Protecţia şi Promovarea Drepturilor Femeii “La Strada”, www.lastrada.md, email: office@lastrada.md |