CUPRINS
 
‹– PROBLEMELE CE ŢIN DE ACORDAREA ASISTENŢEI
COPIILOR, VICTIME ALE TRAFICULUI

În procesul de lucru cu copiii, victime ale traficului de fiinţe umane, colaboratorii organizaţiilor non-guvernamentale întâmpină greutăţi, care complică lucrul de asistenţă şi procesul de reabilitare şi reintegrare psiho-socială a copiilor. În continuare participanţii Atelierului de lucru au menţionat cele mai stringente probleme atât de ordin psiho-medico-social, cât şi de ordin procedural/administrativ în procesul de asistenţă a copiilor, victime ale traficului.

Probleme de ordin psiho-medico-social

1. psihologic

  • dereglări ale dezvoltării psihice şi fizice;
  • stresul post-traumatic;
  • autoapreciere scăzută;
  • lipsa abilităţilor/deprinderilor sociale;
  • subdezvoltarea abilităţilor cognitive;
  • schimbarea ritmului biologic (în procesul de exploatare copilul era obligat să presteze servicii 10-12 ore pe zi);
  • subdezvoltarea fizică (rahitism, subnutriţie).

2. medical

  • asistenţa psihiatrică (de urgenţă şi de lungă durată);
  • asistenţa medicală (oftalmologică, ginecologică);
  • asistenţa narcologică (dependenţă de droguri, alcohol etc.).

3. familial

  • provenienţa din familii monoparentale, deseori cu părinte-alcoolic (asistenţa părintelui);
  • lipsa părinţilor/tutorilor (stabilirea tutorilor, plasarea copiilor în instituţiile specializate);
  • existenţa violenţei domestice (evaluarea riscurilor, asociate reîntoarcerii copilului în familie);

4. social

  • socializare/relaţii cu mediul social;
  • dereglarea relaţiilor cu adulţii;
  • lipsa deprinderilor de comunicare cu semenii;
  • aderarea la grupuri asociale;
  • dificultatea (re)şcolarizării;
  • dificultatea încadrării în câmpul muncii (lipsa studiilor medii obligatorii necesare pentru obţinerea unei profesii).

Probleme de ordin procedural/administrativ

1. protecţia juridică

  • respectarea procedurii de interogare a copiilor–martori: asistarea obligatorie psiho-socială a copilului până la depunerea depoziţiilor, prezenţa psihopedagogului la procedura de interogare, asistenţa asociată psiho-socială a copilului;
  • oferirea protecţiei fizice a copiilor-martori;
  • perfectarea în condiţii restrânse de timp a actelor necesare pentru repatrierea copiilor născuţi peste hotarele R. Moldova;
  • eliberare în regim de urgenţă a titlurilor de călătorie pentru minori;
  • însoţirea copiilor în ţara de origine.

2. implicaţia organizaţiilor de stat

  • rolul pasiv al primăriilor, APL raionale în identificarea şi protecţia socială a copiilor-victime şi copiilor-potenţiale victime;
  • rolul continuu pasiv a organizaţiilor statale în Mecanismul Naţional de Referire a victimelor traficului, în special copii (inclusiv din cauza restructurărilor în cadrul acestora);
  • asistenţa medicală limitată la locul de trai a minorului (pachetul de servicii medicale gratuite nu acoperă majoritatea necesităţilor copiilor);
  • lipsa locuinţelor sociale.

3.colaborarea între ONG

  • lipsa procedurilor standard de operare, precum şi a asigurării întregului pachet de asistenţă în cadrul Mecanismului Naţional de Referire.

4. procedura de asistenţă/profilaxie

  • perioada scurtă de monitoring a copiilor asistaţi de către organizaţiile implicate  (lipsa unei reglementări cu privire la perioada de monitorizare a cazurilor de minori);
  • informarea/profilaxia proastă a comunităţii cu privire la traficul de copii (în special cel intern).
Aceste categorii de probleme identificate, asociate programului de asistenţă, pot servi drept domenii-ţintă de intervenţii pentru îmbunătăţirea calităţii asistenţei acordate.