|
||||||
|
||||||
Abordarea în complex a organizării asistenţei sociale persoanelor traficate, utilizată de Centrul Internaţional „La Strada", presupune implicarea în procesul de asistenţă de la etapa identificării până la reintegrarea în ţara natală. Unul din elementele-cheie cu care începe ajutorarea persoanelor traficate este identificarea lor - proces care le facilitează accesul la asistenţă ulterioară. Totodată, identificarea este un proces din cele mai dificile. Experienţa în identificarea persoanelor traficate, acumulată de Centrul Internaţional „La Strada", poate servi ca bază pentru fortificarea eforturilor organizaţiilor naţionale implicate în identificarea, protecţia şi asistenţa acestora. Problemele identificateConform estimărilor
unor experţi, circa 65%
de victime ale traficului
de fiinţe umane nu sunt
identificate (Barbara
Limanowska, Traficul de
fi- inţe umane în Europa de
Sud-Est. Situaţia actuală
şi lupta cu traficul de
fiinţe umane în Albania,
Bosnia şi Herţegovina,
Bulgaria, Croaţia, RFY,
fosta Republică Yugoslavă
Macedonia, Moldova
şi România. UNICEF,
UNOHCCHR, OSCE/
ODIHR. Belgrade, 2002,
pag. 142.
SoluţiiSe propun următoarele modalităţi de a rezolva problemele identificate:
Metodologia de lucruPe parcursul anilor
2002-2004, Centrul
Internaţional „La Strada”
a identificat 140 cazuri
de trafic şi a acordat
asistenţă la circa 290
victime ale traficului,
precum şi membrilor
familiilor acestora.
Fortificarea rolului Liniei Fierbinţi confidenţiale în identificarea persoanelor traficate Linia Fierbinte, care activează în cadrul Centrului Internaţional „La Strada", s-a dovedit a fi un instrument efectiv în facilitarea accesului la asistenţă persoanelor traficate prin identificarea acestora, reprezentând veriga cea mai iimportantă de legătură dintre persoanele traficate şi prestatorii de servicii, datorită: 1. Accesibilităţii sale:
2. Abordării profesioniste şi capacităţii consultanţilor la Linia Fierbinte de a interveni, inclusiv în situaţii urgente, în organizarea asistenţei persoanelor traficate:
Existenţa reacţiei din partea beneficiarilor, care pot apela la Linia Fierbinte în orice timp şi cu orice problemă, la oricare etapă de asistenţă, permite orientarea serviciilor oferite de membrii reţelei organizaţiilor naţionale spre interesele şi în beneficiul acestor persoane, monitorizarea calităţii serviciilor oferite. Crearea sistemului de referire pentru asistenţa şi protecţia persoanei traficate şi consolidarea acestuia Sistemul de referire
este un instrument
indispensabil al
Centrului de Contact
pentru persoanele
traficate.
Sistemul de referire are două funcţii de bază: Α. de identificare preliminară Β. de satisfacere a necesităţilor persoanelor traficate prin readresare. Premisele care au stabilit funcţia de identificare preliminară sunt:
În acest sens, Centrul Internaţional „La Strada" a stabilit relaţii şi conlucrează cu misiunile diplomatice, centre de asistenţă psiho-socială, centre de migraţie, ONG-uri şi alte organizaţii din ţară şi peste hotare ce lucrează cu migranţii, victimele violenţei domestice, copii străzii, aziluri şi centre de plasament, organele de drept, etc. Rolul principal al acestor organizaţii rezidă în stabilirea contactului cu potenţiala persoană traficată, informarea acesteia despre capacităţile Centrului de Contact, inclusiv prin distribuirea materialelor destinate persoanelor traficate (elaborate de Centrul Internaţional „La Strada" în limbile accesibile acestora) şi direcţionarea lor la Centrul de Contact pentru persoanele traficate. Colaborarea are trei piloni principali: (a) instruirea profesională şi informarea continuă de către Centrul Internaţional „La Strada", (b) elaborarea şi aplicarea unor proceduri operaţionale comune şi (c) referirea cazurilor în dependenţă de necesităţile persoanelor traficate. Premisele care au stat la baza funcţiei de satisfacere a necesităţilor persoanelor traficate prin re-adresare sunt:
Drept rezultat al
consolidării continue a
sistemului de refeirire,
numărul de adresări
din partea grupurilor
profesionale antrenate
a crescut cu 18% în
2003 şi cu 20% în
2004; iar numărul de
organizaţii/prestatori
de servicii cu care au
fost stabilite relaţii de
colaborare în vederea
satisfacerii necesităţilor
persoanelor traficate a
ajuns la 200 din circa
50 ţări din lume.
Astfel, sistemul de referire include în special prestatori de servicii, selectaţi conform necesităţilor persoanelor traficate, cum ar fi servicii psiho-sociale, medicale, juridice, umanitare, azil sau cazare temporară, instruire şi orientare profesională, servicii de asistenţă a copiilor ş.a. Direcţia principală de colaborare rezidă în preluarea de către organizaţia specializată a cazului (parţial sau integral) nemijlocit la etapa de satisfacere a unei necesităţi, deja identificate de Centrul Internaţional „La Strada" drept element al profilului psiho-social conturat. Colaborarea cu aceste organizaţii are la fel pilonii săi: (a) instruirea profesională şi consultarea continuă a prestatorilor de servicii de către Centrul Internaţional „La Strada", (b) elaborarea şi aplicarea unor proceduri operaţionale comune privind managementul cazului, (c) monitorizarea cazului de către specialiştii Centrului de Contact pentru persoanele traficate, (d) atragerea pe parcurs a altor prestatori de servicii specializaţi în caz de necesitate. În cadrul sistemului de referire, colaborarea se întemeiază pe următoarele principii de bază: confidenţialitate, primatul deciziei beneficiarului, managementul specific al cazului conform categoriei acestuia (de ex., copii-victime ale traficului). Programul de formare profesională desfăşurat de Centrul Internaţional „La Strada" cuprinde sesiuni obligatorii, printre care: cunoaşterea statutului psiho-social curent al victimei, înţelegerea comportamentului; stabilirea contactului cu persoanele traficate, evitarea revictimizării; intervenţia de urgenţă; managementul de grup al cazului; lucrul cu cazurile referite şi altele. Perfecţionarea continuă a metodologiei de identificare a persoanelor traficate La baza procesului de identificare a persoanelor traficate stau următoarele elemente:
Colaboratorii Centrului „La Strada" procedează la analiza cantitativă şi calitativă a cazurilor, eficienţa cărora depinde, de asemenea, de procedura de identificare a persoanelor traficate. În activitatea de identificare a persoanelor traficate, colaboratorii Centrului folosesc un chestionar, elaborat special în baza cazurilor de trafic identificate şi asistate. Totodată, vom preciza că fiecare caz este atât de specific, încât nu permite folosirea unor şabloane în această procedură complexă. Iată de ce la identificarea persoanelor traficate vom ţine cont de noile tendinţe şi schimbări în fenomenul, mecanismul traficului, precum şi de statutul psiho-social al beneficiarului (potenţial). Centrul Internaţional
„La Strada” a elaborat
„Ghidul de asistenţă
socială persoanelor
traficate”, un îndrumar
metodic pentru lucrători
sociali precum şi
broşura „Pas cu Pas”,
destinată persoanelor
traficate şi care,
conform conţinutului,
este o publicaţie
unică de acest gen în
regiune.
Metodologia identificării cazurilor de trafic, utilizată de Centrul Internaţional „La Strada", vizează violare a drepturilor fundamentale ale omului în procesul de recrutare/ transportare şi exploatare, element care nu este neapărat confirmat de poliţie. În acest sens, Centrul se conduce de normele şi standardele iinternaţionale, care prevăd că victima traficului (inclusiv copiii) trebuie să aibă acces la asistenţă, indiferent de decizia ei privind depunerea sau nu a mărturiei în procesul penal împotriva persoanelor suspectate de a fi iimplicate în exploatarea şi/sau trafic de persoane. Abordarea individuală a cazurilor1. Stabilirea contactului cu persoana traficată. Este cunoscut faptul că, din diverse motive, persoanele traficate preferă să ascundă adevărul despre ce li s-a întâmplat. De regulă, ele nu apelează la organele de drept (nu doresc să depună mărturii - le este frică de represiuni din partea traficanţilor atît pentru propria persoană, cît şi pentru membrii familiilor lor). Din care motiv, crearea unei atmosfere de înţelegere, încredere şi siguranţă este un pas foarte important. 2. Informarea privind ajutorul posibil din partea organizaţiilor prestatoare de servicii (inclusiv de la locul de trai al beneficiarului). Asistenţii sociali de la Centrul Internaţional "La Strada" informează obligatoriu persoanele identificate/bănuite ca supravieţuitori ai traficului despre ajutorul posibil din partea organizaţiei abilitate (înmînează materialele informative specializate, bunăoară, broşuri, postere etc.), le explică drepturile lor (inclusiv dreptul de a refuza asistenţa la orice etapă). Asistenţii sociali de la Centrul "La Strada" oferă contactele necesare ale organizaţiilor-prestatoare de servicii şi informează victimele despre posibilitatea intermedierii cu organizaţiile specializate din numele beneficiarului (cu acordul acestuia). 3. Câştigarea încrederii din partea persoanelor traficate. Beneficiarii sunt, de asemenea, informaţi că pot oricând accepta, renunţa/părăsi programul de asistenţă; asistenţii sociali de la Centrului "La Strada" nu insistă asupra anumitor decizii ale beneficiarilor, dar asigură un mediu de siguranţă şi le ajută ca ele singure să decidă/să facă primul pas. Totodată, oferind ajutor beneficiarilor, luăm măsuri ca ele să nu devină dependente de personalul asistent. Personalul asistent al Centrului se străduie să insufle încrederea că beneficiarii pot fi ajutoraţi (că vor avea acces la serviciile de reabilitare) atunci când se vor simţi gata să beneficieze de ajutor benevol. 4. Oferirea timpului suficient pentru «autoidentificare» şi pentru a decide/accepta asistenţa propusă/posibilă. Alt element problematic al procesului de identificare a persoanelor traficate, observat de personalul Centrului, este imposibilitatea autoidentificării sau lipsa capacităţii de a analiza, înţelege şi acceptă experienţa prin care a trecut; persoanele bănuite sau chiar identificate ca traficate, care nu se «autoidentifică», refuză asistenţa propusă. Experienţa ne arată că atunci când persoanele traficate mărturisesc sentimentele şi emoţiile trăite, verbalizează şi recunosc propriile stări/trăiri, ele se implică activ în elaborarea şi realizarea planului de refacere. Cauzele «neautoidentificării» ţin de o gamă largă: necunoaşterea drepturilor, influenţa prejudecăţilor, auto-învinuirea, pierderea încrederii în oameni, vârsta minoră, retard mintal, timp scurt după reîntoarcere în ţară ş.a. 5. Readresarea către organizaţia specializată în asistenţa persoanelor traficate, care va proceda la evaluarea necesităţilor acestor persoane, va oferi/organiza suport necesar şi va monitoriza procesului de reabilitare/reintegrare. RecomandăriAşa dar, în funcţie de caz, considerăm oportune următoarele recomandări: a. Linia Fierbinte trebuie să opereze 24 din 24 de ore, oferind consultaţie şi informaţie necondiţionată în domeniul drepturilor persoanelor şi serviciilor de asistenţă, încurajând autoidentificarea persoanelor traficate. b. Colaborare cu organizaţiile, care în mod direct sau indirect oferă asistenţă persoanelor traficate de fiinţe umane. c. Stimularea procesului de identificare şi re-adresare a persoanelor traficate, conlucrarea pe principii pre-stabilite. d. Identificarea şi asistenţa ulterioară a persoanelor traficate se va face de un personal instruit. e. Tehnicile de identificare a persoanelor traficate vor fi perfecţionate continuu, ţinându-se cont de ultimele tendinţe în domeniu. f. Persoanele identificate/bănuite ca supravieţuitori ai traficului vor fi informate obligatoriu despre ajutorul posibil înmânarea materialelor informative specializate în limbile accesibile), li se vor explica drepturile lor, li se vor oferi contactele necesare cu organizaţiile-prestatoare de servicii şi se va intermedia contactul la necesitate. g. Beneficiarii vor fi informaţi că pot oricînd accepta, părăsi sau schimba programul de asistenţă, respectiv vor fi stimulaţi să ia decizii proprii, unde personalul asistent nu va insista, ci va susţine sau va ajuta persoana traficată să mediteze asupra eficienţei deciziei luate. h. Persoanelor bănuite ca victime ale traficului li se oferă timp suficient pentru a decide/accepta asistenţa propusă/ posibilă. i. Fiecare caz trebuie abordat în mod individual; este indicat, în sfârşit, ca, în funcţie de caz, cu beneficiarii să lucreze grupe specializate pe cazul corespunzător. Cazurile de trafic de copii vor fi preluate de către un personal special. j. Oferind ajutorul necesar, vom lua toate măsurile ca beneficiarii să nu devină dependenţi de personalul asistent. k. Asistenţa persoanelor traficate va fi racordată la standardele internaţionale privind drepturile omului şi traficul de fiinţe umane. |
||||||
Materialele date au fost sistematizate şi plasate pe CD cu susţinerea Inter – Church Collaboration Organization (ICCO), Olanda. Opiniile şi informaţiile prezentate nu reflectă neapărat politica şi poziţia ICCO. © Centrul Internaţional pentru Protecţia şi Promovarea Drepturilor Femeii “La Strada”, www.lastrada.md, email: office@lastrada.md |