CUPRINS
 
‹– IDENTIFICAREA PERSOANELOR CE AU SUFERIT ÎN URMA TRAFICULUI DE FIINŢE UMANE - UN PAS IMPORTANT IN FACILITAREA ACCESULUI LOR LA ASISTENŢĂ ULTERIOARĂ –›

Viorelia RUSU
manager asistenţă socială, Centrul Internaţional „La Strada"

Abordarea în complex a organizării asistenţei sociale persoanelor traficate, utilizată de Centrul Internaţional „La Strada", presupune implicarea în procesul de asistenţă de la etapa identificării până la reintegrarea în ţara natală. Unul din elementele-cheie cu care începe ajutorarea persoanelor traficate este identificarea lor - proces care le facilitează accesul la asistenţă ulterioară. Totodată, identificarea este un proces din cele mai dificile. Experienţa în identificarea persoanelor traficate, acumulată de Centrul Internaţional „La Strada", poate servi ca bază pentru fortificarea eforturilor organizaţiilor naţionale implicate în identificarea, protecţia şi asistenţa acestora.

Problemele identificate

Conform estimărilor unor experţi, circa 65% de victime ale traficului de fiinţe umane nu sunt identificate (Barbara Limanowska, Traficul de fi- inţe umane în Europa de Sud-Est. Situaţia actuală şi lupta cu traficul de fiinţe umane în Albania, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, RFY, fosta Republică Yugoslavă Macedonia, Moldova şi România. UNICEF, UNOHCCHR, OSCE/ ODIHR. Belgrade, 2002, pag. 142.
  • Persoanele traficate neidentificate nu au acces la asistenţă ulterioară de reabilitare, au puţine şanse să se (re)integreze în familie şi societate1.
  • Tentativa de identificare a persoanelor traficate de un personal neinstruit în domeniu poate conduce la revictimizarea acestor persoane sau pierderea contactului cu ele.
  • Vehicularea opiniei că statutul de victimă poate fi „atribuit" (persoana traficată poate fi identificată numai de organele de drept, respectiv asistenţa poate fi condiţionată de cooperarea persoanei traficate cu poliţia).
  • Persoanele traficate nu se adresează după ajutor din cauza că nu cunosc organizaţiile care pot oferi sprijin în ţara străină sau natală ori fiindcă nu au încredere în nimeni.
  • Multe persoane traficate nu se „autoidentifică", astfel negînd/refuzînd asistenţa oferită.

Soluţii

Se propun următoarele modalităţi de a rezolva problemele identificate:

  • Linia Fierbinte este un instrument indispensabil al Centrului de Contact pentru persoanele traficate, fiind o sursă alternativă de accesare a asistenţei.
    fortificarea rolului Liniei Fierbinţi confidenţiale în identificarea persoanelor traficate, facilitarea accesului la asistenţă prin evaluarea necesităţilor şi organizarea asistenţei inclusiv prin referinţă la prestatori de servicii;
  • crearea sistemului de referire la nivel local şi internaţional în baza grupurilor profesionale şi consolidarea rolului acestora în facilitarea accesului la asistenţă a persoanelor traficate şi abordarea profesională a cazului;
  • perfecţionarea continuă a procesului de identificare a persoanelor traficate, ţinând cont de ultimele tendinţe ale fenomenului şi bazîndu-ne pe identificarea cazurilor de violare a drepturilor fundamentale ale omului, utilizarea ei de către un personal instruit;
  • abordarea individuală a fiecărui caz, oferirea asistenţei de reabilitare psiho-socială adecvată statutului beneficiarului.

Metodologia de lucru

Pe parcursul anilor 2002-2004, Centrul Internaţional „La Strada” a identificat 140 cazuri de trafic şi a acordat asistenţă la circa 290 victime ale traficului, precum şi membrilor familiilor acestora.

Fortificarea rolului Liniei Fierbinţi confidenţiale în identificarea persoanelor traficate Linia Fierbinte, care activează în cadrul Centrului Internaţional „La Strada", s-a dovedit a fi un instrument efectiv în facilitarea accesului la asistenţă persoanelor traficate prin identificarea acestora, reprezentând veriga cea mai iimportantă de legătură dintre persoanele traficate şi prestatorii de servicii, datorită:

1. Accesibilităţii sale:

  • posibilitatea de a apela 24/24 ore, 7 zile în săptămână;
  • acces gratuit de pe teritoriul Republicii Moldova;
  • consilierea simultană a 3 abonaţi de către consultanţi profesionişti;
  • respectarea principiilor confidenţialităţii şi anonimatului.

2. Abordării profesioniste şi capacităţii consultanţilor la Linia Fierbinte de a interveni, inclusiv în situaţii urgente, în organizarea asistenţei persoanelor traficate:

  • identificarea cazurilor de trafic şi identificarea necesităţilor urgente şi curente persoanelor traficate;
  • organizarea recuperării persoanelor traficate din locul exploatării (din ţară şi peste hotare) prin posibilitatea contactării organizaţiilor-parteneri din această ţară;
  • organizarea repatrierii persoanelor traficate, inclusiv a minorilor;
  • organizarea asistenţei de reabilitare şi reintegrare pentru persoanele traficate repatriate, prin referire la organizaţiile specializate din Republica Moldova;
  • monitorizarea statutului victimelor asistate;
  • informarea despre serviciile disponibile şi modalitatea de accesare, drepturile persoanelor traficate.

Existenţa reacţiei din partea beneficiarilor, care pot apela la Linia Fierbinte în orice timp şi cu orice problemă, la oricare etapă de asistenţă, permite orientarea serviciilor oferite de membrii reţelei organizaţiilor naţionale spre interesele şi în beneficiul acestor persoane, monitorizarea calităţii serviciilor oferite.

Crearea sistemului de referire pentru asistenţa şi protecţia persoanei traficate şi consolidarea acestuia

Sistemul de referire este un instrument indispensabil al Centrului de Contact pentru persoanele traficate.

Sistemul de referire are două funcţii de bază: Α. de identificare preliminară Β. de satisfacere a necesităţilor persoanelor traficate prin readresare.

Premisele care au stabilit funcţia de identificare preliminară sunt:

  • numărul sporit de persoane traficate deportate;
  • lipsa autoidentificării de către persoana traficată;
  • necunoaşterea drepturilor sale de către persoana traficată;
  • frica de a apela la organele de drept şi totodată dorinţa de a accesa serviciile fără a depune mărturii (păstra în secret cele întâmplate).

În acest sens, Centrul Internaţional „La Strada" a stabilit relaţii şi conlucrează cu misiunile diplomatice, centre de asistenţă psiho-socială, centre de migraţie, ONG-uri şi alte organizaţii din ţară şi peste hotare ce lucrează cu migranţii, victimele violenţei domestice, copii străzii, aziluri şi centre de plasament, organele de drept, etc. Rolul principal al acestor organizaţii rezidă în stabilirea contactului cu potenţiala persoană traficată, informarea acesteia despre capacităţile Centrului de Contact, inclusiv prin distribuirea materialelor destinate persoanelor traficate (elaborate de Centrul Internaţional „La Strada" în limbile accesibile acestora) şi direcţionarea lor la Centrul de Contact pentru persoanele traficate.

Colaborarea are trei piloni principali: (a) instruirea profesională şi informarea continuă de către Centrul Internaţional „La Strada", (b) elaborarea şi aplicarea unor proceduri operaţionale comune şi (c) referirea cazurilor în dependenţă de necesităţile persoanelor traficate.

Premisele care au stat la baza funcţiei de satisfacere a necesităţilor persoanelor traficate prin re-adresare sunt:

  • necunoaşterea serviciilor de asistenţă;
  • lipsa personalului instruit;
  • revictimizarea.
Drept rezultat al consolidării continue a sistemului de refeirire, numărul de adresări din partea grupurilor profesionale antrenate a crescut cu 18% în 2003 şi cu 20% în 2004; iar numărul de organizaţii/prestatori de servicii cu care au fost stabilite relaţii de colaborare în vederea satisfacerii necesităţilor persoanelor traficate a ajuns la 200 din circa 50 ţări din lume.

Astfel, sistemul de referire include în special prestatori de servicii, selectaţi conform necesităţilor persoanelor traficate, cum ar fi servicii psiho-sociale, medicale, juridice, umanitare, azil sau cazare temporară, instruire şi orientare profesională, servicii de asistenţă a copiilor ş.a. Direcţia principală de colaborare rezidă în preluarea de către organizaţia specializată a cazului (parţial sau integral) nemijlocit la etapa de satisfacere a unei necesităţi, deja identificate de Centrul Internaţional „La Strada" drept element al profilului psiho-social conturat. Colaborarea cu aceste organizaţii are la fel pilonii săi: (a) instruirea profesională şi consultarea continuă a prestatorilor de servicii de către Centrul Internaţional „La Strada", (b) elaborarea şi aplicarea unor proceduri operaţionale comune privind managementul cazului, (c) monitorizarea cazului de către specialiştii Centrului de Contact pentru persoanele traficate, (d) atragerea pe parcurs a altor prestatori de servicii specializaţi în caz de necesitate.

În cadrul sistemului de referire, colaborarea se întemeiază pe următoarele principii de bază: confidenţialitate, primatul deciziei beneficiarului, managementul specific al cazului conform categoriei acestuia (de ex., copii-victime ale traficului). Programul de formare profesională desfăşurat de Centrul Internaţional „La Strada" cuprinde sesiuni obligatorii, printre care: cunoaşterea statutului psiho-social curent al victimei, înţelegerea comportamentului; stabilirea contactului cu persoanele traficate, evitarea revictimizării; intervenţia de urgenţă; managementul de grup al cazului; lucrul cu cazurile referite şi altele.

Perfecţionarea continuă a metodologiei de identificare a persoanelor traficate

La baza procesului de identificare a persoanelor traficate stau următoarele elemente:

  • identificarea cazurilor de violare a drepturilor fundamentale ale omului (Declaraţia Universală a Drepturilor Omului a devenit obligatorie pentru Republica Moldova din 10.12.1948);
  • folosirea definiţiei „trafic de persoane" din Protocolul ONU privind Prevenirea, Combaterea şi Sancţionarea Traficului de Persoane, în special a femeilor şi copiilor, precum şi a celor de „trafic", „persoana traficată" din Principiile Standard ale Drepturilor Omului privind Tratamentul Persoanelor Traficate ale Alianţei Globale împotriva Traficului de Femei (GAATW, STV etc.), din Codul de Procedură Penală al Republicii Moldova (Legea nr. 122-XV din 14.03.2003, art. 58);
  • abordarea individuală a fiecărui caz, ţinându-se cont de tipul de exploatare, specificul ţării de exploatare etc.

Colaboratorii Centrului „La Strada" procedează la analiza cantitativă şi calitativă a cazurilor, eficienţa cărora depinde, de asemenea, de procedura de identificare a persoanelor traficate. În activitatea de identificare a persoanelor traficate, colaboratorii Centrului folosesc un chestionar, elaborat special în baza cazurilor de trafic identificate şi asistate. Totodată, vom preciza că fiecare caz este atât de specific, încât nu permite folosirea unor şabloane în această procedură complexă. Iată de ce la identificarea persoanelor traficate vom ţine cont de noile tendinţe şi schimbări în fenomenul, mecanismul traficului, precum şi de statutul psiho-social al beneficiarului (potenţial).

Centrul Internaţional „La Strada” a elaborat „Ghidul de asistenţă socială persoanelor traficate”, un îndrumar metodic pentru lucrători sociali precum şi broşura „Pas cu Pas”, destinată persoanelor traficate şi care, conform conţinutului, este o publicaţie unică de acest gen în regiune.

Metodologia identificării cazurilor de trafic, utilizată de Centrul Internaţional „La Strada", vizează violare a drepturilor fundamentale ale omului în procesul de recrutare/ transportare şi exploatare, element care nu este neapărat confirmat de poliţie. În acest sens, Centrul se conduce de normele şi standardele iinternaţionale, care prevăd că victima traficului (inclusiv copiii) trebuie să aibă acces la asistenţă, indiferent de decizia ei privind depunerea sau nu a mărturiei în procesul penal împotriva persoanelor suspectate de a fi iimplicate în exploatarea şi/sau trafic de persoane.

Abordarea individuală a cazurilor

1. Stabilirea contactului cu persoana traficată.

Este cunoscut faptul că, din diverse motive, persoanele traficate preferă să ascundă adevărul despre ce li s-a întâmplat. De regulă, ele nu apelează la organele de drept (nu doresc să depună mărturii - le este frică de represiuni din partea traficanţilor atît pentru propria persoană, cît şi pentru membrii familiilor lor). Din care motiv, crearea unei atmosfere de înţelegere, încredere şi siguranţă este un pas foarte important.

2. Informarea privind ajutorul posibil din partea organizaţiilor prestatoare de servicii (inclusiv de la locul de trai al beneficiarului).

Asistenţii sociali de la Centrul Internaţional "La Strada" informează obligatoriu persoanele identificate/bănuite ca supravieţuitori ai traficului despre ajutorul posibil din partea organizaţiei abilitate (înmînează materialele informative specializate, bunăoară, broşuri, postere etc.), le explică drepturile lor (inclusiv dreptul de a refuza asistenţa la orice etapă).

Asistenţii sociali de la Centrul "La Strada" oferă contactele necesare ale organizaţiilor-prestatoare de servicii şi informează victimele despre posibilitatea intermedierii cu organizaţiile specializate din numele beneficiarului (cu acordul acestuia).

3. Câştigarea încrederii din partea persoanelor traficate.

Beneficiarii sunt, de asemenea, informaţi că pot oricând accepta, renunţa/părăsi programul de asistenţă; asistenţii sociali de la Centrului "La Strada" nu insistă asupra anumitor decizii ale beneficiarilor, dar asigură un mediu de siguranţă şi le ajută ca ele singure să decidă/să facă primul pas. Totodată, oferind ajutor beneficiarilor, luăm măsuri ca ele să nu devină dependente de personalul asistent.

Personalul asistent al Centrului se străduie să insufle încrederea că beneficiarii pot fi ajutoraţi (că vor avea acces la serviciile de reabilitare) atunci când se vor simţi gata să beneficieze de ajutor benevol.

4. Oferirea timpului suficient pentru «autoidentificare» şi pentru a decide/accepta asistenţa propusă/posibilă.

Alt element problematic al procesului de identificare a persoanelor traficate, observat de personalul Centrului, este imposibilitatea autoidentificării sau lipsa capacităţii de a analiza, înţelege şi acceptă experienţa prin care a trecut; persoanele bănuite sau chiar identificate ca traficate, care nu se «autoidentifică», refuză asistenţa propusă. Experienţa ne arată că atunci când persoanele traficate mărturisesc sentimentele şi emoţiile trăite, verbalizează şi recunosc propriile stări/trăiri, ele se implică activ în elaborarea şi realizarea planului de refacere.

Cauzele «neautoidentificării» ţin de o gamă largă: necunoaşterea drepturilor, influenţa prejudecăţilor, auto-învinuirea, pierderea încrederii în oameni, vârsta minoră, retard mintal, timp scurt după reîntoarcere în ţară ş.a.

5. Readresarea către organizaţia specializată în asistenţa persoanelor traficate, care va proceda la evaluarea necesităţilor acestor persoane, va oferi/organiza suport necesar şi va monitoriza procesului de reabilitare/reintegrare.

Recomandări

Aşa dar, în funcţie de caz, considerăm oportune următoarele recomandări:

a. Linia Fierbinte trebuie să opereze 24 din 24 de ore, oferind consultaţie şi informaţie necondiţionată în domeniul drepturilor persoanelor şi serviciilor de asistenţă, încurajând autoidentificarea persoanelor traficate.

b. Colaborare cu organizaţiile, care în mod direct sau indirect oferă asistenţă persoanelor traficate de fiinţe umane.

c. Stimularea procesului de identificare şi re-adresare a persoanelor traficate, conlucrarea pe principii pre-stabilite.

d. Identificarea şi asistenţa ulterioară a persoanelor traficate se va face de un personal instruit.

e. Tehnicile de identificare a persoanelor traficate vor fi perfecţionate continuu, ţinându-se cont de ultimele tendinţe în domeniu.

f. Persoanele identificate/bănuite ca supravieţuitori ai traficului vor fi informate obligatoriu despre ajutorul posibil înmânarea materialelor informative specializate în limbile accesibile), li se vor explica drepturile lor, li se vor oferi contactele necesare cu organizaţiile-prestatoare de servicii şi se va intermedia contactul la necesitate.

g. Beneficiarii vor fi informaţi că pot oricînd accepta, părăsi sau schimba programul de asistenţă, respectiv vor fi stimulaţi să ia decizii proprii, unde personalul asistent nu va insista, ci va susţine sau va ajuta persoana traficată să mediteze asupra eficienţei deciziei luate.

h. Persoanelor bănuite ca victime ale traficului li se oferă timp suficient pentru a decide/accepta asistenţa propusă/ posibilă.

i. Fiecare caz trebuie abordat în mod individual; este indicat, în sfârşit, ca, în funcţie de caz, cu beneficiarii să lucreze grupe specializate pe cazul corespunzător. Cazurile de trafic de copii vor fi preluate de către un personal special.

j. Oferind ajutorul necesar, vom lua toate măsurile ca beneficiarii să nu devină dependenţi de personalul asistent.

k. Asistenţa persoanelor traficate va fi racordată la standardele internaţionale privind drepturile omului şi traficul de fiinţe umane.