Articole

Înapoi
Activitate

Telefonul Copilului la doi ani de activitate

Lipsa de comunicare și sentimentul de singurătate, hărțuire în școală sau problemele emoționale sunt principalele subiecte abordate de copiii apelanți ai serviciului „Telefonul Copilului”

“Vreau să fiu auzit” a fost mesajul-cheie al raportului de activitate comparativ al serviciului Telefonul Copilului prezentat marţi, 26 iulie curent, de Viorica Dumbrăveanu, viceministrul muncii, protecției sociale și familiei, și Svetlana Moisa, managerul serviciului de asistență telefonică gratuită pentru copii, în cadrul conferinţei de presă organizată la ministerul respectiv.

Scopul serviciului Telefonul Copilului (TC) rezidă în sporirea nivelului de protecţie a copiilor prin accesul direct şi gratuit la consiliere psiho-emoţională şi informarea acestora despre drepturile lor şi modalităţile prin care acestea pot fi realizate şi apărate. De asemenea, beneficiari ai serviciului sunt şi părinţii sau îngrijitorii copiilor (în scop de consiliere, informare şi consultanţă), precum şi persoanele care doresc să refere cazuri privind necesitatea asistenţei unui copil.

— Doar prin eforturi comune și cu o echipă de psihologi instruiți am reușit să înregistrăm rezultate pozitive în apărarea interesului copiilor, dar și a părinților lor, a menţionat  viceministrul muncii, protecției sociale și familiei, Viorica Dumbrăveanu, în debutul conferinței, mulțumind Centrului Internațional „La Strada” pentru susținere în implementarea serviciului Telefonul Copilului. Astfel, pe parcursul a doi ani de activitate au fost recepţionate circa 12.371 de apeluri, dintre care 10.097 sunt apeluri unice și 2.274  apeluri repetate. Principalele subiecte cu care copii se adresează consilierilor sunt comunicarea defectuoasă cu părinţii sau rudele apropiateprobleme de relaţionare între semenihârțuire în şcoală sau în cercul de încrederelipsa de comunicare şi sentimentul de singurătate, dar şi probleme emoţionale, inclusiv subiecte de sexualitate. (click aici)

La fel, de serviciile Telefonului Copilului au beneficiat și persoanele adulte care se informează despre servicii alternative de protecţiemodalitatea de stabilire a regimului de întrevederemodul de obţinere a ajutorului materialprocedura de înscriere în instituţii preşcolaredrepturile copilului și obligaţiunile părinţilor în raport cu copiii etc.

La finalul prezentării, consultanţii de la TC au concluzionat că majoritatea apelurilor de la copii reflectă nevoia de atenție și de apreciere din partea adulților, lipsa de comunicare și absența fizică și emoțională a părintelui din activitatea zilnică a copiilor.  În acest sens ei au venit cu un șir de recomandări, ce țin de dezvoltarea şi promovarea unor campanii tematice de informare a publicului larg privind semnele de neglijare şi diferite forme de violenţă asupra copilului, astfel încât orice caz de violenţă asupra copilului să poată fi identificat la o etapă timpurie; optimizarea mecanismului intersectorial existent pentru a răspunde eficient la cazurile de cerşit în care sunt implicaţi minorii și deschiderea unor centre specializate pentru copiii cu comportament deviant, precum și crearea unor programe sau servicii pentru părinții/ îngrijitorii care fac abuz de substanțe alcoolice în vederea diminuării consumului lor.

Totodată, în cadrul evenimentului Svetlana Moisa, managerul serviciului de asistență telefonică gratuită pentru copii, a anunţat lansarea paginii WEB Telefonul Copilului, care inserează  informație relevantă atât pentru copii, cât și pentru adulți privind drepturile copiilor și accesul la servicii sociale.

Telefonul Copilului este un serviciu global de asistenţă telefonică gratuită pentru copii, care operează cu numărul pan-european 116111, accesibil în 28 de state ale Uniunii Europene. În Republica Moldova acest serviciu a fost lansat în iunie 2014, fiind implementat de Centrul Internaţional „La Strada” și gestionat de Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei. Serviciul Telefonul Copilului activează non-stop, apelul este gratuit, confidențial și anonim. Acesta dispune și de mijloace de comunicare pe Internet:

pagina WEB: www.telefonulcopilului.md.

Telefoane de încredere